11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

لیست اخبار صفحه :5
میکروبیوم دهان با افزایش فشار خون در میان زنان یائسه مرتبط است

میکروبیوم دهان با افزایش فشار خون در میان زنان یائسه مرتبط است

یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که برخی باکتری‌های دهان ممکن است با فشار خون بالا در زنان یائسه مرتبط باشند. این مطالعه بر روی 1215 زن با میانگین سنی 63 سال انجام شد و با استفاده از تحلیل میکروبیوم دهان، 47 گونه باکتری شناسایی شد که به طور قابل توجهی با فشار خون بالا در ارتباط بودند. در نتیجه، باکتری‌های خاص دهان ممکن است با وضعیت پایه فشار خون و خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنان یائسه مرتبط باشند.

بقای پنج ساله و عوارض ترمیم آئورت اندوواسکولار

بقای پنج ساله و عوارض ترمیم آئورت اندوواسکولار

TEVAR یک روش جراحی کم تهاجم برای درمان آسیب‌ دیدگی‌های رگ خونی اصلی یعنی سرخرگ آئورت است. یک مطالعه برای بررسی تأثیرات بلند مدت این روش بر بیماران با انواع مختلف آسیب آئورت از جمله دایسکشن آئورت و آنوریسم آئورت انجام شد. نتایج نشان داد که نرخ بقای پنج ساله برای بیماران TEVAR در حدود 65٪ و نرخ مداخله مجدد 12.1٪ بود. در ضمن، تفاوت معنی‌داری در میزان مرگ و میر بین روش‌های هیبریدی و غیرهیبریدی در مورد TEVAR وجود نداشت. عوامل خطر شایع در این بیماران شامل فشار خون بالا و کشیدن سیگار بود. بیماری مزمن کیلوی، پیوند عروق کرونر قبلی، سن بالای ۶۵ سال، تعداد پلاکت کمتر از ۱۵۰ هزار در میکرولیتر و آسیب آئورت آنوریسمال پیش بینی کننده مرگ و میر پنج ساله بودند. همچنین، تفاوت معنی‌داری در بقای پنج ساله بین بیماران مبتلا به آسیب آنوریسمال و دایسکشن آئورت وجود داشت. این مطالعه در سال ۲۰۲۳ در مجله Cardiovascular Revascularization Medicine منتشر شد.

اختلال عملکرد گره سینوسی و کاشت ضربان ساز دائمی پس از جراحی های بزرگ قلب

اختلال عملکرد گره سینوسی و کاشت ضربان ساز دائمی پس از جراحی های بزرگ قلب

یک مطالعه در سال 2023، برای بررسی شیوع اختلال عملکرد گره سینوسی و کاشت ضربان‌ساز دائمی در بیماران قلبی پس از جراحی، انجام شد. داده‌های جمع‌آوری شده نشان داد که شیوع کلی کاشت ضربان‌ساز دائمی به دلیل اختلال عملکرد گره سینوسی پس از جراحی قلب 2.87٪ و کاشت ضربان‌ساز دائمی در ماه اول پس از جراحی 2.707٪ بود. بیمارانی که تحت روش‌های میز و میز دریچه قرار می‌گیرند در معرض خطر بالاتر اختلال عملکرد گره سینوسی پس از عمل قرار دارند، در حالی که جراحی دریچه به تنهایی کمترین شیوع کاشت ضربان‌ساز دائمی را داشت.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری بر نمایه لیپیدی و دیابتی در بیماران پیش دیابتی موثر است

عفونت هلیکوباکتر پیلوری بر نمایه لیپیدی و دیابتی در بیماران پیش دیابتی موثر است

هلیکوباکتر پیلوری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های باکتریایی انسان است که باعث بیماری‌های گوارشی مختلف از جمله گاستریت ساده، زخم معده و سرطان معده می‌شود. در یک مطالعه بر روی بیماران پیش دیابتی، بیماران مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری با سطح HbA1c بالاتری مواجه بودند و افزایش سطح LDL و کاهش HDL در گروه آلوده به هلیکوباکتر پیلوری نسبت به گروه غیر آلوده مشاهده شد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که هلیکوباکتر پیلوری ممکن است در ظهور و توسعه دیابت نقش داشته باشد و افزایش سطح LDL می‌تواند به ایجاد دیس‌لیپیدمی کمک کند.

در کودکان مبتلا به پرفشاری خون تایید شده به صورت سرپایی خطر آسیب اندام هدف وجود دارد

در کودکان مبتلا به پرفشاری خون تایید شده به صورت سرپایی خطر آسیب اندام هدف وجود دارد

آسیب اندام هدف (TOD) در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا شایع است و با حوادث قلبی - عروقی آشکار همراه است. در مطالعه‌ای بر روی کودکان و نوجوانان مبتلا به فشار خون بالا، خطر TOD بررسی شد. نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به فشار خون بالای تایید شده سرپایی خطر افزایش LVH و افزایش شاخص توده بطن چپ داشتند. همچنین، سرعت نبض بالا و ضخامت انتیما مدیا کاروتید بالا در این گروه افزایش معنی‌داری نشان دادند.

ارتباط میکروبیوتای روده و کلسیفیکاسیون عروقی در بیماران همودیالیزی

ارتباط میکروبیوتای روده و کلسیفیکاسیون عروقی در بیماران همودیالیزی

کلسیفیکاسیون عروقی یک عامل خطر مستقل برای مرگ و میر قلبی عروقی در بیماران مرحله نهایی بیماری کلیوی است. یک مطالعه جدید نشان داده است که سموم اورمیک تولید شده توسط میکروبیوم روده می‌تواند کلسیفیکاسیون عروقی را افزایش دهد. در این مطالعه، 73 بیمار همودیالیزی با توجه به نمرات کلسیفیکاسیون آئورت شکمی تقسیم به دو گروه با نمره بالا و پایین شدند. نتایج نشان دادند که بیماران با نمرات بالاتر به میزان بیشتری از باکتری‌های پروتئوباکتر و کمتری از باکتری‌های باکتروئیدرا در سطح شاخه نشان دادند. اشریشیا-شیگلا بیشترین تأثیر را بر کلسیفیکاسیون عروقی در بیماران همودیالیزی داشت.

مکانیسم اپی ژنتیک در توسعه فشارخون حساس به نمک

مکانیسم اپی ژنتیک در توسعه فشارخون حساس به نمک

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مکانیسم فشار خون حساس به نمک بیشتر بر متیلاسیون DNA و تنظیم با واسطه اصلاح هیستون ژن‌های مرتبط با فشار خون بالا تمرکز دارد. سوءتغذیه مادر در دوران بارداری باعث افزایش فشار خون حساس به نمک قبل از تولد می‌شود. قرار گرفتن در معرض لیپوپلی ساکاریدهای مادر در دوران بارداری، تحریک ژن Rac1 منجر به ایجاد پرفشاری خون حساس به نمک می‌شود. فهم دقیق تعدیل‌های اپی‌ژنتیکی مرتبط با فشار خون ناشی از نمک می‌تواند برای توسعه رویکردهای پیشگیرانه و درمانی برای فشار خون بالا مفید باشد.

مصرف تریاک می تواند به عنوان یک عامل خطر در بروز بیماری های عروق کرونر زودرس باشد

مصرف تریاک می تواند به عنوان یک عامل خطر در بروز بیماری های عروق کرونر زودرس باشد

مصرف غیر پزشکی تریاک با افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) همراه است. در مطالعه‌ای که در مرکز قلب تهران انجام شد، مشخص شد که مصرف‌ کنندگان دائمی تریاک در مقایسه با غیرمصرف کنندگان، ۳.۸ برابر خطر بیشتری برای ابتلا به CAD دارند. این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف تریاک با افزایش خطر هیپرلیپیدمی همراه است، اما هیچ تداخلی برای اعتیاد به تریاک و فشار خون بالا یا دیابت مشاهده نشد.

ارتباط بین اختلالات فشار خون بارداری و زوال عقل

ارتباط بین اختلالات فشار خون بارداری و زوال عقل

مطالعات نشان می‌دهند که زنان با سابقه اختلالات فشار خون بارداری دارای خطر 2 تا 4 برابری بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند. مطالعات جدید نیز نشان می‌دهند که این زنان دارای خطر بیشتری برای زوال عقل در آینده نیز هستند. در یک مطالعه که در مجله Hypertension در سال ۲۰۲۳ منتشر شده، خطر زوال عقل در زنان با سابقه اختلالات فشار خون بارداری بیشتر از سایر زنان بود. این مطالعه بر اساس تجزیه و تحلیل ۵ مطالعه کوهورت با مجموع ۱۸۳۷۸۴ زن با سابقه اختلالات فشار خون بارداری و ۲۳۰۹۷۰۵ زن بدون سابقه اختلالات فشار خون بارداری انجام شده است.