08 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

بازدید تیم معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از مطالعه کوهورت تهران

بازدید تیم معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از مطالعه کوهورت تهران

جهت پایش مطالعه کوهورت تهران روز یکشنبه مورخ 1402/04/25، تیمی از معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران به پژوهشکده قلب و عروق مراجعه کردند. این تیم شامل اساتید و کارشناسان کمیته تخصصی "پایش مطالعات جمعیتی، کوهورت ها و بیوبیانک ها" در مدیریت تحقیقات و فناوری دانشگاه بودند. سرکار خانم دکتر شیرانی، جناب آقای دکتر حق پناه، سرکار خانم دکتر اصغری، سرکار خانم دکتر مهرداد و سرکار خانم سرافراز اعضا این تیم بازدید و پایش بودند.

دکتر فرزاد مسعودکبیر، رییس پژوهشکده قلب و عروق، ضمن خوشامدگویی به اعضای کمیته پایش، بر آمادگی پژوهشکده جهت انجام پایش های دوره ای به منظور ارتقا کیفیت امور پژوهشی تاکید کرد. خانم دکتر شیرانی به عنوان دبیر کمیته تخصصی پایش مطالعات جمعیتی به بیان هدف از این بازدید و پایش پرداخت. شناسایی و ثبت مطالعات کوهورت، افزایش کیفیت آن ها و به اشتراک گذاری تجربیات کوهورت های مختلف از اهداف اصلی این کمیته است.

در ادامه مدیر اجرائی مطالعه کوهورت تهران گزارش خلاصه ای از روند تعریف و آغاز به کار مطالعه و انجام فاز پیگیری اول آن ارائه نمود. مطالعه کوهورت تهران از سال 1395 آغاز به کار کرده است. این مطالعه با هدف بررسی شیوع و بروز و عوامل موثر بر بیماری عروق کرونر و عوامل خطر شناخته شده آن، انواع تروما و اختلالات سایکوسوماتیک و پایش تغییرات آن ها در کلان شهر تهران طراحی شده است. شیوه طراحی آن و نمونه گیری از همه مناطق شهر تهران به گونه ای است که نماینده آماری مناسبی برای همه ساکنین کلان شهر تهران باشد. فاز مقطعی آن در نیمه اول سال 1398 به پایان رسید و در نیمه دوم همان سال فاز پیگیری یک مطالعه آغاز به کار کرد. علی رغم محدودیت های بودجه ای و اجرایی ناشی از پاندمی کوید-19 در اسفند ماه سال 1402، فاز پیگیری یک مطالعه کوهورت تهران به پایان رسید.

دکتر وحید حق پناه به عنوان عضو کارگروه پایش بیوبانک های دانشگاه، درباره ساختار و کیفیت بیوبانک این مطالعه سوالاتی را مطرح کرد که دکتر محمد علی برومند به عنوان رییس آزمایشگاه مرکز قلب تهران و مدیر بیوبانک مطالعه به بیان جزییات آن پرداخت. 

در ادامه بازدید میدانی از بیوبانک مطالعه کوهورت تهران و فضای فیزیکی در اختیار این مطالعه در پژوهشکده قلب و عروق شامل پرونده های کاغذی و مخزن بایگانی آن ها، امکانات سخت افزاری و دیجیتال برای سنجش و ثبت و نگهداری داده ها انجام شد و روند انجام کار و مستندات آن طبق چک لیست مربوطه در بازدید میدانی به اعضای کمیته پایش ارائه شد.

کلمات کلیدی
امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده

بازدید تیم معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران از مطالعه کوهورت تهران

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *