11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

لیست اخبار صفحه :6
شیوع تروما در هنگام حمله‌ی سنکوپ وازوواگال و عوامل مرتبط با آن

شیوع تروما در هنگام حمله‌ی سنکوپ وازوواگال و عوامل مرتبط با آن

سنکوپ وازوواگال یک نوع شایع سنکوپ است و می‌تواند در هنگام وقوع منجر به سقوط و آسیب به فرد گردد. مطالعه حاضر در مورد بررسی شیوع تروما در هنگام حمله سنکوپ وازوواگال و عوامل مرتبط با آن صحبت می‌کند. نتایج نشان داد که در این جمعیت، در 23٪ بیماران و 36٪ اپیزودها حمله‌ی سنکوپ منجر به بروز آسیب شده بودند. سابقه‌ی آسیب جسمانی در زمان سنکوپ، تجربه‌ی اولین اپیزود بروز سنکوپ، حمله در ساعات صبح و ایستاده بودن در زمان حمله ارتباط مهمی با آسیب داشته‌اند. هم‌چنین، جنس مونث، بروز حمله در منزل و نبود علائم هشدار دهنده (پرودرومال) حاکی از ریسک بالاتر وقوع تروما بوده‌اند. این مطالعه می‌تواند به بیماران و پزشکان کمک کند تا خطر بروز آسیب در زمان سنکوپ وازوواگال را در نظر گرفته و برای کاهش این خطر اقدامات لازم را مدنظر قرار دهند.

کاهش فشار خون در پیشگیری از زوال عقل موثر است

کاهش فشار خون در پیشگیری از زوال عقل موثر است

این بررسی به ارتباط بین کاهش فشار خون با داروهای کاهنده فشار خون و زوال عقل پرداخته است. بر اساس نتایج این تحقیق، کاهش خطر زوال عقل با درمان کاهنده فشار خون نسبت مستقیم دارد. برای این تحقیق، تعداد 28008 نفر شرکت کردند و در طولانی مدت پیگیری شدند. در نهایت، نویسندگان مقاله بیان کرده‌اند که بالاترین درجه از شواهد نشان داده است که درمان کاهنده فشار خون در طولانی مدت خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

پیشگیری فارماکولوژیک از سنکوپ وازوواگال مکرر

پیشگیری فارماکولوژیک از سنکوپ وازوواگال مکرر

در این مطالعه نشان داده شد که داروهای میدودرین و فلوکستین در پیشگیری از وقوع سنکوپ وازوواگال موثر هستند. با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که بیشتر مطالعات فلوکستین را در بیمارانی انجام داده‌اند که اختلال اضطرابی هم‌زمان در کنار سنکوپ داشته‌اند. نیاز به انجام مطالعات بیشتر در این زمینه و بررسی گزینه‌های دارویی دیگر وجود دارد.