12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

مصرف تریاک می تواند به عنوان یک عامل خطر در بروز بیماری های عروق کرونر زودرس باشد

مصرف غیر پزشکی تریاک با افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) همراه است. در مطالعه‌ای که در مرکز قلب تهران انجام شد، مشخص شد که مصرف‌ کنندگان دائمی تریاک در مقایسه با غیرمصرف کنندگان، ۳.۸ برابر خطر بیشتری برای ابتلا به CAD دارند. این مطالعه همچنین نشان داد که مصرف تریاک با افزایش خطر هیپرلیپیدمی همراه است، اما هیچ تداخلی برای اعتیاد به تریاک و فشار خون بالا یا دیابت مشاهده نشد.

گسترش مصرف تریاک نگرانی­ های جدیدی را در رابطه با سلامتی ایجاد می­ کند. در برخی مناطق آسیا اعتقاد بر این است که استفاده از تریاک شخص را از اختلالات قلبی - عروقی مانند بیماری عروق کرونر (CAD (۱) محافظت می­ کند. با این حال، اینکه آیا مصرف تریاک ارتباطی با CAD دارد یا خیر مشخص نیست.

در مطالعه­ ایی که توسط آلبرتو ماینو (۲)، سعید صادقیان (۳) و همکاران در مرکز قلب تهران انجام شد ارتباط بین مصرف تریاک غیر پزشکی و CAD را بررسی کردند. این مطالعه یک تجزیه و تحلیل موردی -  شاهدی، یعنی مطالعه میلان - ایران (MIran) با ثبت­ نام بیماران جوان که بین سال‌ های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ در مرکز قلب تهران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گرفتند، انجام شد. خطرات نسبی بر حسب نسبت شانس توسط مدل‌ های رگرسیون لجستیک که برای سن، جنس، سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی، فشار خون بالا، چربی خون بالا و دیابت تنظیم شده‌ اند، محاسبه شد و در نهایت تجزیه و تحلیل بین تریاک و عوامل خطر اصلی قلبی - عروقی مورد بررسی قرار گرفت. ۱۰۱۱ بیمار مبتلا به CAD با میانگین سنی ۴۳.۶ و ۲۰۰۲ شاهد با میانگین سنی ۵۴.۳ از مطالعه کوهورت تهران در این مطالعه وارد شدند. مصرف کنندگان دائمی تریاک در مقایسه با افراد غیر مصرف کننده، ۳.۸ برابر افزایش خطر ابتلا به CAD را داشتند و این ارتباط برای مردان قوی‌ تر بود. هیچ تداخلی برای اعتیاد به تریاک و فشار خون بالا یا دیابت مشاهده نشد، اما خطر بیش از حد در مصرف کنندگان تریاک مبتلا به هیپرلیپیدمی مشاهده شد. این مطالعه که در مجله PLoS ONE در سال ۲۰۲۳ به چاپ رسید، نشان داد که علیرغم باورهای رایج، مصرف غیرپزشکی تریاک با افزایش خطر ابتلا به CAD همراه است، حتی اگر سایر عوامل خطر قلبی-عروقی در نظر گرفته شوند.

 

 doi. org/10.1371/journal. pone. 0283707

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده                                                    

 



  1. Coronary Artery Disease 
  2. Alberto Maino, Unit of Internal Medicine, Azienda Provinciale per i Servizi Sanitari (APSS), Ospedale Santa Chiara, Trento, Italy
  3. Saeed Sadeghian, Tehran Heart Center, Cardiovascular Disease Research Institute, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *