12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

مکانیسم اپی ژنتیک در توسعه فشارخون حساس به نمک

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مکانیسم فشار خون حساس به نمک بیشتر بر متیلاسیون DNA و تنظیم با واسطه اصلاح هیستون ژن‌های مرتبط با فشار خون بالا تمرکز دارد. سوءتغذیه مادر در دوران بارداری باعث افزایش فشار خون حساس به نمک قبل از تولد می‌شود. قرار گرفتن در معرض لیپوپلی ساکاریدهای مادر در دوران بارداری، تحریک ژن Rac1 منجر به ایجاد پرفشاری خون حساس به نمک می‌شود. فهم دقیق تعدیل‌های اپی‌ژنتیکی مرتبط با فشار خون ناشی از نمک می‌تواند برای توسعه رویکردهای پیشگیرانه و درمانی برای فشار خون بالا مفید باشد.

مطالعات اخیر Toshiro Fujita(1) در مورد مکانیسم اپی­ ژنتیک فشار خون حساس به نمک از جنین تا جمعیت مسن که در مجله Hypertension  در سال 2023 به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که این مکانیسم بیشتر بر متیلاسیون DNA و تنظیم با واسطه اصلاح هیستون ژن‌های مرتبط با فشار خون بالا تمرکز دارد.

سوءتغذیه مادر در دوران بارداری باعث افزایش AT1A (گیرنده آنژیوتانسینA1) توسط متیلاسیون نابجای DNA می ­شود و در نتیجه افزایش فعالیت AT1A در هیپوتالاموس باعث ایجاد پرفشاری خون حساس به نمک برنامه ­ریزی شده قبل از تولد از طریق بیش فعالی سیستم سمپاتیک کلیه می­ شود. علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض لیپوپلی ساکاریدهای مادر در دوران بارداری، از طریق اصلاح هیستون توسط H3K9me2 در طول نسل‌ها، ژن Rac1 را تحریک می‌کند، که منجر به فعال‌سازی مسیر Rac1-MR (گیرنده مینرالوکورتیکوئید) ناشی از نمک در کلیه و ایجاد پرفشاری خون حساس به نمک در کلیه می‌شود.

فرزندان F4 و F5 در موش‌های دارای متیلاسیون نابجای DNA ژن Klotho، که فشار خون مرتبط با افزایش سن را تنظیم می‌کند، سطح Klotho محلول در گردش را کاهش می‌دهد که منجر به فعال شدن مسیر Wnt5a-RhoA عروقی و انقباض عروق و ایجاد فشار خون حساس به نمک به دلیل کاهش جریان خون کلیوی می‌ شود.

درک دقیق تعدیل‌های اپی­ ژنتیکی ناشی از محیط‌ زیست مرتبط با فشار خون ناشی از نمک می‌تواند برای توسعه رویکردهای پیشگیرانه و درمانی برای فشار خون بالا امیدوار کننده باشد.

 

doi/10.1161/HYPERTENSIONAHA.122.20588

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 


1- Division of Clinical Epigenetics, Research Center for Advanced Science and Technology (RCAST), The University of Tokyo, Japan. Shinshu University, School of Medicine, Matsumoto, Japan. Research Center for Social Systems, Shinshu University, Matsumoto, Japan.

کلمات کلیدی
امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *