12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

مشخصات فاکتور خطر و پیامدهای سندرم کرونری حاد زودرس پس از مداخله PCI

شیوع سندرم حاد کرونری (ACS) در میان بزرگسالان جوان ( سندرم حاد کرونری زودرس) به طور چشمگیری در سال های اخیر به ویژه در کشورهای در حال توسعه افزایش یافته است. با این حال، داده ها در مورد عوامل خطر و پیامدهای نسبت داده شده به این بیماران متناقض است. به همین منظور آیدا فلاح زاده و همکاران، با هدف بررسی این داده‌ها در گروهی از موارد سندرم حاد کرونری نارس که تحت مداخله عروق کرونر از راه پوست (PCI) در مقایسه با بیماران مسن‌تر قرار گرفتند، انجام دادند.

در این مطالعه با فرض اینکه بیماران سندرم حاد کرونری زودرس که تحت PCI قرار می‌گیرند، پروفایل‌ها و پیامدهای ریسک فاکتور متفاوتی را در مقایسه با بیماران غیر نارس نشان می‌دهند بررسی شد.

در مجموع، 3142 و 10399 بیمار به ترتیب در گروه زودرس و دیررس قرار گرفتند. داده های قبل، بعد از عمل و پیگیری بیماران به صورت گذشته نگر از بانک اطلاعات PCI مرکز قلب تهران مورد بررسی قرار گرفت.

میانگین سنی گروه‌های زودرس و دیررس به ترتیب 39/48 و 67 سال بود. بیماران در هر دو گروه بیشتر مرد بودند. سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر (CAD)، دیس لیپیدمی، استعمال دخانیات و اعتیاد به تریاک در میان گروه‌های جوان‌تر شایع‌تر بود. پس از تعدیل، مرگ و میر در بیمارستان در بیماران جوان به طور قابل توجهی بالاتر بود و با مرگ و میر ناشی از تمامی علت ها و حوادث قلبی عروقی و عروق مغزی (MACCE) تفاوت قابل توجهی در بین دو گروه نشان نداد.

نتایج این مطالعه که در مجله ی Clinical Cardiology در سال 2023 به چاپ رسید نشان داد که مشخصات عوامل خطر در بیماران جوان متفاوت است و عوامل خطر قلبی عروقی، مانند فشار خون بالا و دیابت، در میان سالمندان شایع تر است. سن کمتر نشان دهنده ی پیش آگهی بهتر نیست.

Doi: 10.1002/clc.24170

تهییه و تنظیم : امین محسن زاده

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده