12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

غلظت سرمی ویتامین D و شاخص های تن سنجی چاقی در بزرگسالان ایرانی

تخمین زده شده است که حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند. شیوع کمبود ویتامین D در محدوده وسیعی از 10 تا 70 درصد در کشورهای مختلف گزارش شده است. به خوبی شناخته شده است که کمبود ویتامین D می تواند باعث استئومالاسی در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان شود. با این حال، با توجه به اهمیت این ریزمغذی و نقش مهم در عملکرد قلب و عروق، کنترل رشد سلولی و سیستم ایمنی بدن، اخیرا کمبود ویتامین D به عنوان یکی از خطرات مرگ‌های قلبی عروقی و سرطان معرفی شده است. سایر شرایط تایید شده مرتبط با سطوح سرمی ویتامین D پایین عبارتند از: سندرم متابولیک (MetS) و چاقی، اختلالات خودایمنی، مقاومت به انسولین و دیابت و زوال عقل.

به همین منظور مطالعه ای توسط هاله اشرف و همکاران جهت  تعیین دقت چند پارامتر آنتروپومتریک در ارتباط با غلظت ویتامین D سرم و مقایسه شاخص های جدید با شاخص های قدیمی انجام شد.

در مجموع 947 بیمار مراجعه کننده به کلینیک قلب و عروق از طریق یک مطالعه مقطعی مورد بررسی قرار گرفتند. داده های مربوط به اطلاعات دموگرافیک، شاخص های آنتروپومتریک و اندازه گیری های بیوشیمیایی با استفاده از چک لیست جمع آوری شد.

با در نظر گرفتن شاخص‌های جدید، BRI (شاخص گردی بدن) قوی‌ترین همبستگی را با سطوح سرمی ویتامین D در بین هر دو جنس نشان داد. در میان شاخص های قدیمی، WC (دور کمر) قوی ترین ارتباط را در هر دو گروه مردان و زنان داشت. بیشترین نسبت شانس (OR) برای وجود کمبود ویتامین D مربوط به WHtR (نسبت دور کمر به قد) در زنان بود، در حالی که هیچکدام از شاخص‌های کمبود ویتامین D به طور معنی‌داری در بین مردان پیش‌بینی کننده نبود.

نتایج این مطالعه در Research Square که سال 2023 چاپ شده است نشان داد که قوی‌ترین ارتباط با سطوح سرمی ویتامین D برای BRI در هر دو جنس در میان شاخص‌های جدید می باشد.

 

Doi: 10.21203/rs.3.rs-3303747/v1

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده