12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

تفاوت‌های سن و جنسیت در مقادیر الکتروکاردیوگرافی پایه و ناهنجاری‌ها در جمعیت بزرگسالان عمومی؛ مطالعه ای از کوهورت تهران

اگرچه چندین مطالعه درباره پارامترهای الکتروکاردیوگرافی (ECG) پایه و ناهنجاری‌های اصلی و فرعی ECG وجود دارد، اما درباره تفاوت‌های سن و جنسیت آن‌ها در مقالات مختلف اختلاف نظر وجود دارد.

برای بررسی این موضوع پوریا احمدی و همکاران مطالعه ای انجام دادند که داده‌های 7630 نفر بالغ با سن ≥ 35 سال از مطالعه کوهورت تهران که در بازه زمانی مارس 2016 تا مارس 2019 ثبت شده بودند، جمع‌آوری کردند. مقادیر پارامترهای اصلی ECG و ناهنجاری‌های مرتبط با آریتمی، بر اساس تعریف‌های انجمن قلب آمریکا، در بین دو جنس مختلف و چهار گروه سنی متفاوت تحلیل و مقایسه شدند و نسبت شانس داشتن هر ناهنجاری ECG  اصلی بین مردان و زنان، با تقسیم بندی بر اساس سن، محاسبه شد.

میانگین سن 53.6  بود و زنان 54.2٪ از شرکت‌کنندگان را تشکیل دادند. میانگین ضربان قلب (HR) در زنان بالاتر بود، در حالی که مقادیر میانگین مدت QRS، مدت موج P و فواصل RR در مردان بالاتر بود. ناهنجاری‌های ECG  اصلی در 2.9٪ جمعیت مطالعه مشاهده شد که بلوک شاخه راست، بلوک شاخه چپ و فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین ناهنجاری‌ها بودند و در مقایسه با زنان، در مردان بیشتر بود اما با اهمیت آماری قابل توجهی همراه نبود. علاوه بر این، ناهنجاری‌های کوچک در 25.9٪ جمعیت مطالعه مشاهده شد و در بین مردان بیشتر بود. در مقابل شیوع ناهنجاری‌های اصلی ECG در شرکت‌کنندگان بالای 65 سال به طور قابل توجهی بالاتر بود.

نتایج این مطالعه که در ژورنال BMC Cardiovasc Disorders در سال 2023 به چاپ رسید نشان داد که ناهنجاری‌های ECG اصلی و فرعی تقریباً در زنان بیشتر شایع بوده و در هر دو جنس، شانس داشتن ناهنجاری‌های ECG اصلی با افزایش سن افزایش می‌یابد.

DOI: 10.1186/s12872-023-03339-z

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده