12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

تغییرات کلسترول پس از عمل جراحی بر نتایج دراز مدت جراحی CABG

کنترل سطح کلسترول یکی از اهداف اولیه جلوگیری از پیشرفت پلاک آترواسکلروتیک در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر (CABG) است. به این منظور آرین آیتی و همکاران با هدف بررسی تأثیر نمایه کلسترول سرم در زمان های مختلف بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر بر پیامدهای طولانی مدت بیماران انجام دادند.

این مطالعه بر روی بیماران کاندید عمل پیوند عروق کرونر در بیمارستان مرکز قلب تهران بین سال‌های 1388 تا 1395 انجام شد. ارتباط LDL، HDL و نسبت آن ها به عنوان یک شاخص آتروژنیک با حوادث نامطلوب قلبی - عروقی و مغز (MACCE) و مرگ و میر ناشی از تمامی علت ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

در مجموع 18657 بیمار در این مطالعه وارد شدند. پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده شناخته شده، تفاوت معنی داری در مرگ و میر ناشی از تمامی علت ها و MACCE در سطوح مختلف LDL مشاهده نشد. بروز سندرم حاد کرونری (ACS) در بیماران به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل بود و بروز حوادث عروق مغزی (CVA)  در LDL>100 میلی گرم در دسی لیتر نیز به طور قابل توجهی در مقایسه با گروه کنترل بیشتر بود. سطوح پایین HDL به طور قابل توجهی با MACCE بالاتر، مرگ و میر ناشی از تمامی علت ها، ACS و سندرم حاد کرونری مرتبط بود. شاخص آتروژنیک نیز مستقیماً با MACCE مرتبط بود.

نتایج این مطالعه که در مجله ی Lipids in Health and Disease در سال 2023 به چاپ رسید نشان داد که نسبت LDL/HDL به عنوان نشانگر بهتری برای اهداف پیشگیری ثانویه در مقایسه با LDL به تنهایی در بیماران تحت عمل جراحی پیوند عروق کرونر به شمار می رود.

Doi: 10.1186/s12944-023-01927-8

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده