11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

بقای پنج ساله و عوارض ترمیم آئورت اندوواسکولار

TEVAR یک روش جراحی کم تهاجم برای درمان آسیب‌ دیدگی‌های رگ خونی اصلی یعنی سرخرگ آئورت است. یک مطالعه برای بررسی تأثیرات بلند مدت این روش بر بیماران با انواع مختلف آسیب آئورت از جمله دایسکشن آئورت و آنوریسم آئورت انجام شد. نتایج نشان داد که نرخ بقای پنج ساله برای بیماران TEVAR در حدود 65٪ و نرخ مداخله مجدد 12.1٪ بود. در ضمن، تفاوت معنی‌داری در میزان مرگ و میر بین روش‌های هیبریدی و غیرهیبریدی در مورد TEVAR وجود نداشت. عوامل خطر شایع در این بیماران شامل فشار خون بالا و کشیدن سیگار بود. بیماری مزمن کیلوی، پیوند عروق کرونر قبلی، سن بالای ۶۵ سال، تعداد پلاکت کمتر از ۱۵۰ هزار در میکرولیتر و آسیب آئورت آنوریسمال پیش بینی کننده مرگ و میر پنج ساله بودند. همچنین، تفاوت معنی‌داری در بقای پنج ساله بین بیماران مبتلا به آسیب آنوریسمال و دایسکشن آئورت وجود داشت. این مطالعه در سال ۲۰۲۳ در مجله Cardiovascular Revascularization Medicine منتشر شد.

[1]TEVAR یک روش جراحی کم تهاجم برای درمان آسیب دیدگی ­های رگ خونی اصلی یعنی سرخرگ آئورت است. آئورت به عنوان مهم ترین رگ بدن انسان؛ از قلب خارج می شود و خون را به تمام اندام های بدن انسان منتقل می کند

مطالعات در مورد پیامدهای میان­ مدت و بلند مدت ترمیم آئورت اندوواسکولار (TEVAR) محدود است. به همین منظور مطالعه ­ایی با هدف بررسی پیامدهای بلند مدت TEVAR برای بیماران با انواع مختلف آسیب آئورت از جمله دایسکشن آئورت و آنوریسم آئورت توسط محمدعلی حاجی زینعلی[2] و همکاران انجام شد.

از ژانویه 2005 تا دسامبر 2015، 123 بیمار با شناسایی آسیب TEVAR مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران بر اساس آسیب آئورت (دایسکشن یا آنوریسم) و نوع روش (TEVAR هیبریدی یا TEVAR غیر هیبریدی) تقسیم­ بندی شدند و مرگ و میر، عوارض و میزان مداخله مجدد بین این چهار گروه باهم مقایسه شد.

فشار خون بالا (79.7٪) و کشیدن سیگار (39٪) شایع ترین بیماری­ و عادات همراه در جمعیت مورد مطالعه بودند. بیماران به مدت متوسط 60 ماه پیگیری شدند. بیشترین عوارض در گروه دایسکشن آئورت و هیبرید رخ داده بود. با این حال، این تفاوت­ ها غیر قابل توجه بودند. نرخ کلی نظارت 5 ساله و مداخله مجدد به ترتیب 65٪ و 12.1٪ بود. تفاوت معنی­ داری در بقای 5 ساله بین بیماران مبتلا به آسیب آنوریسمال و دایسکشن آئورت بر اساس آزمون log-rank وجود داشت. از سوی دیگر، تفاوت معنی ­داری در بقای 5 ساله بین بیمارانی که تحت TEVAR هیبریدی و غیرهیبریدی قرار گرفتند، مشاهده نشد. بیماری مزمن کلیه، پیوند عروق کرونر قبلی، سن > 65 سال، تعداد پلاکت <150 ∗ 103/ میکرولیتر، آسیب آئورت آنوریسمال و EF ≤ 50٪ پیش بینی کننده مرگ و میر 5 ساله بودند.

این بررسی که در مجله Cardiovascular Revascularization Medicine در سال 2023 به چاپ رسید نشان داد که نرخ بقای پنج ساله TEVAR برای دایسکشن آئورت نسبت به آنوریسم آئورت مطلوب‌تر بوده، اما تفاوت معنی‌ داری بین روش‌های هیبریدی و غیرهیبریدی در مورد میزان مرگ و میر وجود نداشت.

 

https://doi.org/10.1016/j.carrev.2023.01.020

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده



[1] Thoracic Endovascular Aortic Repair

[2] Ali Mohammad Haji-Zeinali, Tehran Heart Center, Cardiovascular Diseases Research Institute, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *