12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

اختلال عملکرد گره سینوسی و کاشت ضربان ساز دائمی پس از جراحی های بزرگ قلب

یک مطالعه در سال 2023، برای بررسی شیوع اختلال عملکرد گره سینوسی و کاشت ضربان‌ساز دائمی در بیماران قلبی پس از جراحی، انجام شد. داده‌های جمع‌آوری شده نشان داد که شیوع کلی کاشت ضربان‌ساز دائمی به دلیل اختلال عملکرد گره سینوسی پس از جراحی قلب 2.87٪ و کاشت ضربان‌ساز دائمی در ماه اول پس از جراحی 2.707٪ بود. بیمارانی که تحت روش‌های میز و میز دریچه قرار می‌گیرند در معرض خطر بالاتر اختلال عملکرد گره سینوسی پس از عمل قرار دارند، در حالی که جراحی دریچه به تنهایی کمترین شیوع کاشت ضربان‌ساز دائمی را داشت.

هیچ شواهد یا دستورالعمل­ های بالینی در مورد بروز اختلال عملکرد گره سینوسی و کاشت ضربان­ساز دائمی پس از جراحی های قلب و رویکردهای مدیریت آن وجود ندارد.

در مطالعه­ ی فرابررسی که توسط رضا حسینی دولما [1] و همکاران در سال 2023 انجام شد شواهدی در مورد شیوع اختلال عملکرد گره سینوسی، کاشت ضربان­ساز دائمی و عوامل خطر آن در بیماران تحت عمل جراحی قلب بررسی شد.

در این مطالعه چهار پایگاه داده (Cochrane Library, Medline, SCOPUS, Web of Science) به طور سیستماتیک برای مقالات مربوط به اختلال عملکرد گره سینوسی پس از عمل جراحی قلب و عروق جستجو و توسط دو محقق مستقل مورد بررسی قرار گرفتند.

داده های جمع آوری شده از 38519 بیمار نشان داد که شیوع کلی کاشت ضربان­ساز دائمی به دلیل اختلال عملکرد گره سینوسی پس از جراحی قلب 2.87٪ و کاشت ضربان­ساز دائمی در ماه اول پس از جراحی 2.707٪ بود. در میان چهار گروه مداخله اصلی، شامل جراحی‌های دریچه، میز، میز دریچه و جراحی ترکیبی، جراحی میز با بیشترین شیوع همراه بود. ارتباط معنی­ داری بین کاشت ضربان­ساز دائمی و سن، جنسیت، زمان بای­ پس قلبی - ریوی یا زمان کراس کلمپ آئورت مشاهده نشد. بر اساس نتایج این مطالعه که در مجله Frontiers in Cardiovascular Medicine به چاپ رسیده است نشان داد که، بیمارانی که تحت روش‌های میز و میز دریچه قرار می‌گیرند در معرض خطر بالاتر اختلال عملکرد گره سینوسی پس از عمل قرار دارند، در حالی که جراحی دریچه به تنهایی کمترین شیوع کاشت ضربان­ساز دائمی را داشت.

 

 doi: 10.3389/fcvm.2023.1091312

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده



[1]Reza Hosseini Dolama, Tehran Heart Center, Cardiovascular Diseases Research Institute, Tehran University of MedicalSciences, Tehran, Iran

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *