11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

اثربخشی استفاده از قلب سبز، یک مداخله خودمدیریتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل مصرف سیگار: یک کارآزمایی بالینی تصادفی

بیماری های قلبی عروقی (CVDs) یک نگرانی قابل توجه برای سلامت جهانی است و شایع ترین علت مرگ و ناتوانی است و نیاز به مداخلات پیشگیرانه با هدف قرار دادن عوامل خطر قابل اصلاح دارد. اخیراً، فناوری سلامت تلفن همراه برای بهبود ارائه پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی با اصلاح عوامل خطر توسعه یافته است. به همین منظور مژگان قوامی و همکاران نرم افزار تلفن همراه «قلب سبز» (Green Heart) برای کمک به کنترل عوامل خطر در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر (CAD) طراحی و مطالعه ای را انجام دادند.

در این کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده، 1590 بیمار CAD شامل 668 فرد سیگاری فعلی را که به‌طور تصادفی در گروه‌های کنترل (آموزش مبتنی بر کاغذ) و مداخله (مبتنی بر نرم افزار) قرار گرفتند، وارد مطالعه شدند. این نرم افزار شامل سه ماژول است که ترک سیگار، کنترل دیس لیپیدمی و مدیریت فشار خون را هدف قرار می دهد. این مطالعه تأثیر ترک سیگار را بر تغییر رفتار در بین افراد سیگاری‌ فعلی ارزیابی کرد. قلب سبز وابستگی به نیکوتین را ارزیابی می‌کند، برنامه‌های شخصی‌سازی شده ترک سیگار، محتوای آموزشی، پیام‌های انگیزشی و ردیابی خودکار پیشرفت را ارائه می‌دهد.

تجزیه و تحلیل نتایج این مطالعه که در مجله Archives of Iranian Medicine در سال 2024 به چاپ رسید قصد افراد بیمار به درمان و نرخ ترک سیگار قابل توجهی را در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. پایبندی به نرم افزار همچنین تغییرات رفتاری سیگار کشیدن مطلوب تری را در بین کاربران نرم افزار نشان داد. رگرسیون لجستیک بر شانس بالاتر ترک سیگار و کاهش مصرف سیگار در گروه نرم افزار تاکید کرد و نسبت شانس 2.14 را در مقایسه با افرادی که از نرم افزار استفاده نمی کردند نشان داد.

10.34172/aim.2024.37

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده