11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

ارزیابی خطر مرگ و میر در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST که تحت مداخله اولیه کرونری پوستی قرار می گیرند: یک مطالعه کوهورت گذشته نگر

مداخله اولیه کرونری از راه پوست (PCI) درمان انتخابی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST است. برای ارزیابی خطر مرگ و میر در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST که تحت مداخله اولیه کرونری پوستی قرار گرفته اند علیرضا اورعی و همکاران مطالعه ای با هدف ارزیابی عوامل پیش بینی کننده مرگ و میر در بیمارستان و مرگ و میر طولانی مدت در بیماران مبتلا به STEMI انجام دادند که تحت PCI اولیه قرار گرفته بودند.

در این مطالعه مبتنی بر رجیستری، به صورت گذشته نگر بیماران مبتلا به STEMI که تحت PCI اولیه در بیمارستان سینا قرار گرفته بودند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پیش بینی کننده های مستقل مرگ و میر در بیمارستان و مرگ و میر طولانی مدت به ترتیب با استفاده از رگرسیون لجستیک چند متغیره و تحلیل رگرسیون کاکس تعیین شدند.

در مجموع 1123 بیمار با STEMI وارد مطالعه شدند. میانگین سنی 12.15±59.37 سال بود و زنان 17.1 درصد از جمعیت مورد مطالعه را تشکیل می‌دادند و میزان مرگ و میر در بیمارستان 5٪ محاسبه شد. تجزیه و تحلیل چند متغیره نشان داد که سن بالاتر، کسر جهشی (EF) کمتر، فشار متوسط ​​شریانی پایین و گلبول های سفید خون بالاتر به عنوان پیش بینی کننده خطر مستقل برای مرگ و میر در بیمارستان بودند و همچنین 875 بیمار به مدت متوسط ​​21.8 ماه پیگیری شدند و رگرسیون چند متغیره کاکس سن بالاتر، میانگین فشار شریانی پایین تر و اوره خون بالاتر را به عنوان پیش بینی کننده مستقل مرگ و میر طولانی مدت نشان داد.

نتایج این مطالعه که در مجله Health Science Reports در سال 2024 به چاپ رسید نشان داد که سن بالاتر و فشار متوسط ​​شریانی پایین تر به طور قابل توجهی با افزایش خطر مرگ و میر در بیمارستان و مرگ و میر طولانی مدت در بیماران STEMI تحت PCI اولیه مرتبط است. این نتایج نشان دهنده ضرورت مراقبت و نظارت دقیق تر در طول مدت بستری برای چنین بیماران پرخطری است.

doi.org/10.1002/hsr2.1867

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده