11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

هیدروژل مبتنی بر آلژینات بارگذاری شده با میتوکندری، رگزایی را در مدل موش سکته حاد میوکارد تسریع میکند

بیماری های قلبی عروقی (CVDs)، به ویژه انفارکتوس میوکارد (MI)، علت اصلی مرگ و میر انسان در سراسر جهان است. علی‌رغم پیشرفت‌های اخیر و پیشرفت‌های قابل توجه در درمان‌های دارویی و مداخله‌ای، بیماری‌های قلبی عروقی در جوامع در حال توسعه و صنعتی در حال گسترش هستند. اگرچه روش های درمانی فعلی می توانند بازسازی نامطلوب قلب را کاهش دهند و علائم را بهبود بخشند، اما در ترمیم نواحی آسیب دیده بافت قلب بی اثر هستند. کشف و ظهور سلول های بنیادی علم پزشکی را برای درمان چندین بیماری پاتولوژیک متحول کرد. در این راستا، انواع مختلفی از سلول های بنیادی برای کاهش آسیب های مختلف مربوط به بافت های قلبی مانند نارسایی احتقانی قلب و بیماری ایسکمیک مزمن قلب استفاده شده است.

علیرغم اثرات درمانی سلول های بنیادی از نظر بازسازی بافت قلب، تجزیه و تحلیل های اخیر بهبود جزئی را در عملکرد کمتر از نیمی از درمان های مبتنی بر سلول را نشان داده است. برخی از این دلایل می تواند مربوط به سلول های بنیادی پیوندی باشد که نرخ بقای محدودی در محل MI دارند و بیشتر از سلول های تزریق شده دچار تغییرات آپوپتوز می شوند.

به همین منظور پریسا حسنپور و همکاران مطالعه ایی جهت بررسی اثر هیدروژل مبتنی بر آلژینات بارگذاری شده با میتوکندری جهت رگزایی در مدل موش سکته حاد میوکارد انجام دادند.

میتوکندری ها پس از تیمار با بسترهای محرک میتوکندری، از سلول های بنیادی مزانشیمی (MSCs) جدا شدند و سپس با 100 میکرولیتر هیدروژل متشکل از آلژینات/ ژلاتین غنی شده با 1 میکرومولار پیرول، کپسوله شدند. هیدروژل حاوی میتوکندری به ناحیه ایسکمیک قلب موش تزریق شد.

تصاویر SEM ساختار متخلخلی را نشان دادند و اندازه منافذ در گروه Alg/Gel + PPy در مقایسه با هیدروژل Alg + PPy کاهش یافت. بر اساس داده ها، هر دو هیدروژل Alg + PPy و Alg/Gel + PPy می توانند یکپارچگی و مورفولوژی میتوکندری های بارگذاری شده را حفظ کنند. تزریق هیدروژل Alg/Gel + PPy با میتوکندری باعث ترمیم قابل توجه ضخامت بطن چپ در مقایسه با گروه‌های انفارکتوس، 14روز پس از تزریق شد. تجزیه و تحلیل بافت‌شناسی افزایش قابل‌توجهی از مویرگ‌ها و شریان‌های α-SMA در گروه هیدروژل Alg/Gel + PPy با میتوکندری را نشان داد. نتایج این مطالعه که در مجله ی International Journal of Biological Macromolecules در سال 2024 به چاپ رسید، نشان داد که هیدروژل های مبتنی بر Alg بستر مناسبی برای پیوند سلول ها و اندامک ها و بازسازی تغییرات ایسکمیک قلب هستند.

Doi: 10.1016/j.ijbiomac.2024.129633

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده