11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیش بینی پیامدهای محتلف در بیماران با کسر جهشی (EF) پایین که تحت عمل پیوند عروق کرونر قرار می گیرند

کاهش کسر جهشی بطن چپ (LVEF) یک پیش بینی کننده شناخته شده عوارض جانبی پس از جراحی قلب است. تقریباً یک سوم بیمارانی که تحت CABG قرار می‌گیرند، اختلال عملکرد سیستولیک بطن چپ را با EF کمتر از 50 نشان می‌دهند. بیماران کاندید CABG با کسر جهشی پایین‌تر، با خطر مرگ و میر قابل‌توجهی روبه رو هستند. به طور مشابه، کاهش LVEF می تواند افزایش خطر مرگ و میر و بروز بیشتر عوارض جانبی را پس از PCI پیش بینی کند. به همین منظور محمدصادق نجفی و همکاران مطالعه ای جهت بررسی پیامدهای مختلف در بیماران با LVEF پایین که تحت پیوند عروق کرونر قرار می‌گیرند، انجام دادند.

در این مطالعه کوهورت گذشته‌نگر، همه بیماران با کسر جهشی بطن چپ ≤ 40 را که بین مارس 2007 تا مارس 2016 (با میانگین پیگیری 9 ساله) در مرکز قلب تهران تحت عمل پیوند عروق کرونر قرار گرفتند، وارد مطالعه شدند و مشخصات دموگرافیک و بالینی از داده های ثبت شده استخراج شد. پیش بینی کننده های مرگ و میر و حوادث نامطلوب قلبی و عروقی مغزی (MACCE) با استفاده از رگرسیون چند متغیره کاکس بررسی شدند.

در مجموع 5532 نفر (79 درصد مرد) با میانگین سنی 65.58 سال وارد مطالعه شدند. بقای کلی 9 ساله 68 درصد محاسبه شد و بیش از نیمی از بیماران (55 درصد) دچار MACCE  شدند. در تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره کاکس، نارسایی متوسط ​​تا شدید دریچه میترال، نرخ فیلتراسیون گلومرولی ≤60، اختلال خفیف بطن راست و بیماری دریچه ای قلب به طور مستقل مرگ و میر بالاتری را پیش بینی کردند. پیش‌بینی‌کننده‌های فوق و بیماری عروق محیطی به طور معنی‌داری باعث افزایش MACCE شدند.

نتایج این مطالعه که در مجله ی IJC Heart & Vasculature در سال 2024 به چاپ رسید نشان‌ دهنده اهمیت بالینی نارسایی میترال، بیماری دریچه‌ای قلب و عملکرد کلیوی در بیماران با کسر جهشی پایین بود که با جراحی بای پس عروق کرونر درمان می‌شوند.

doi.org/10.1016/j.ijcha.2024.101412

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده