08 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

ارزیابی ارتباط بین شاخص تری گلیسیرید-گلوکز و فیبریلاسیون دهلیزی: یک مطالعه فرابررسی و متاآنالیز

یک رابطه اساسی بین مقاومت به انسولین (IR) و فیبریلاسیون دهلیزی (AF) نشان داده شده است. در میان روش‌های مورد استفاده برای ارزیابی IR ، شاخص تری گلیسیرید-گلوکز (TyG) ابزار ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است. با این حال، استفاده احتمالی از این شاخص در عمل بالینی برای پیش‌بینی و تشخیص AF هنوز تعیین و تثبیت نشده است.به همین منظور علیرضا آذربو و همکاران یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز برای ارزیابی ارتباط بین شاخص TyG و AF انجام دادند.

معیارهای ورود، مطالعات مشاهده‌ای بود که همبستگی AF و شاخص TyG را در افراد بالای 18 سال بررسی می‌کردند، در حالی که مطالعات پیش بالینی و مطالعاتی که داده‌های مربوطه را نداشتند حذف شدند. متاآنالیزهای اثر تصادفی با مقایسه سطوح TyG بین موارد AF و غیر AF، عود AF پس از ابلیشن رادیوفریکونسی و AF پس از عمل با استفاده از میانگین تفاوت‌های استاندارد شده(SMD) با فواصل اطمینان 95 درصدی انجام شد.

9 مطالعه وارد این بررسی شدند که شامل 6171 شرکت کننده که 886 بیمار مبتلا به AF بودند. نتایج متاآنالیز نشان داد که شاخص TyG در بیماران مبتلا به AF ​​بالاتر از همتایان غیر AF است. تجزیه و تحلیل زیرگروهی، نتایج یکسانی برای AF بعد از عمل و  AFپس از ابلیشن را نشان داد.

نتایج این ماطلعه که در ژورنال European Journal of Medical Research در سال 2024 به چاپ رسید نشان داد که شاخص TyG یک نشانگر جایگزین مناسب برای IR با اندازه گیری آسان در بیماران مبتلا به AF ​​است. مطالعات بالینی بیشتر برای نشان دادن توانایی این شاخص برای استفاده معمول بالینی و به عنوان یک ابزار غربالگری ضروری است.

doi.org/10.1186/s40001-024-01716-8

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده