11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

عوامل پیش بینی کننده کلسیفیکاسیون آئورت قفسه سینه در بیماران کاندید جراحی قلب

وجود کلسیفیکاسیون شدید آئورت قفسه سینه (TAC) در بیماران کاندید جراحی قلب با پیامد نامطلوب بعد از عمل همراه است. با این حال، ارتباط بین عوامل خطر قلبی عروقی و بار پلاک آئورت ناشناخته باقی مانده است. برای بررسی این موضوع امین باقری و همکاران مطالعه ایی را با هدف تعیین عوامل پیش بینی کننده TAC در بیماران کاندید عمل جراحی قلب انجام دادند.

بیمارانی که از آگوست 2020 تا آوریل 2021 قبل از عمل جراحی قلب تحت سی تی اسکن قفسه سینه قرار گرفتند وارد این مطالعه شدند. از 556 بیمار، 209 نفر (7/36%) دارای نمره کلسیم آئورت قفسه سینه (TACS) 400 میلی متر بودند.

بیماران مبتلا به TACS≥400 میانگین سنی بالاتر با فراوانی بالاتری از ابتلا به دیابت، پرفشاری خون، اعتیاد به تریاک، بیماری های عروق محیطی (PVD) نسبت به افراد TACS<400  داشتند. عوامل متعدد تعیین کننده وجود کلسیفیکاسیون شدید آئورت قفسه سینه PVD و به دنبال آن اعتیاد به تریاک، دیابت و سن بودند.

نتایج این مطالعه که در مجله ی Journal of Cardiothoracic Surgery  در سال 2024 به چاپ رسید سی تی اسکن قفسه سینه قبل از جراحی قلب برای بیماران با سن بالاتر، دیابت، اعتیاد به تریاک و PVD را توصیه میکند. این مطالعه می تواند به عنوان پایه ای برای تلاش های تحقیقاتی آینده با هدف ایجاد یک امتیاز ریسک برای TAC باشد.

doi.org/10.1186/s13019-024-02636-8

تهییه و تنظیم : امین محسن زاده

 

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده