11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

جراحی چاقی، ناهنجاری های الکتروکاردیوگرافی را در بیماران مبتلا به چاقی کاهش می‌دهد

چاقی در سال های اخیر به یک دغدغه جهانی تبدیل شده است. شیوع چاقی در سراسر جهان از یک میلیارد نفر گذشته و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تخمین زده می شود که بیش از 167 میلیون نفر در سراسر جهان تا سال 2025 با مشکلات سلامتی ناشی از چاقی دست و پنجه نرم کنند. چاقی به عنوان شاخص توده بدنی (BMI)> 30کیلوگرم بر مترمربع تعریف می‌شود و می‌تواند خطر بیشتری برای دیابت، فشار خون و چربی خون بالا ایجاد کند و منجر به اختلالات قلبی عروقی و اختلالات الکتروکاردیوگرافی شود.

جراحی چاقی نقش مهمی در کاهش وزن دارد.به همین منظور مهدی بذرافشان و همکاران مطالعه ای را برای بررسی تغییرات الکتروکاردیوگرافی قبل و بعد از جراحی چاقی انجام دادند.

این مطالعه یک کوهورت گذشته نگر با دوره پیگیری 6 ماهه بود. نوار قلب، قبل و شش ماه بعد از عمل جراحی چاقی تفسیر و مقایسه شد و ارتباط بین کاهش وزن، نوع جراحی و تغییرات الکتروکاردیوگرافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مجموع 200 بیمار در این مطالعه شرکت کردند که 34 (17%) مرد و 166 (83%) زن بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 44.6 سال و میانگین شاخص توده بدنی 43.8 کیلوگرم بر مترمربع بود. میانگین QTc پس از جراحی کاهش یافت، در حالی که نمرات Sokolow-Lyon افزایش یافت. تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که پراکندگی QTc ، هیپرتروفی بطن راست (RVH)، پیشرفت غیر طبیعی موج  R، پس از عمل به طور قابل توجهی تغییر کرد.

نتایج این مطالعه که در مجله scientific reports در سال 2024 به چاپ رسید نشان داد که جراحی چاقی می تواند QTc را کاهش دهد، پیشرفت ضعیف موج R را اصلاح کند و هیپرتروفی بطن راست را در بیماران مبتلا به چاقی برطرف کند.

doi.org/10.1038/s41598-024-57155-2

تهییه و تمظیم: امین محسن زاده

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده