07 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • تاریخ انتشار : 1403/03/25 - 08:22
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 34
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

ارزیابی خطر مرگ و میر در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST که تحت مداخله اولیه کرونری پوستی قرار می گیرند: یک مطالعه کوهورت گذشته نگر

مداخله اولیه کرونری از راه پوست (PCI) درمان انتخابی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST است. برای ارزیابی خطر مرگ و میر در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد با ارتفاع ST که تحت مداخله اولیه کرونری پوستی قرار گرفته اند علیرضا اورعی و همکاران مطالعه ای با هدف ارزیابی عوامل پیش بینی کننده مرگ و میر در بیمارستان و مرگ و میر طولانی مدت در بیماران مبتلا به STEMI انجام دادند که تحت PCI اولیه قرار گرفته بودند.

 {faces}

در این مطالعه مبتنی بر رجیستری، به صورت گذشته نگر بیماران مبتلا به STEMI که تحت PCI اولیه در بیمارستان سینا قرار گرفته بودند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پیش بینی کننده های مستقل مرگ و میر در بیمارستان و مرگ و میر طولانی مدت به ترتیب با استفاده از رگرسیون لجستیک چند متغیره و تحلیل رگرسیون کاکس تعیین شدند.

در مجموع 1123 بیمار با STEMI وارد مطالعه شدند. میانگین سنی 12.15±59.37 سال بود و زنان 17.1 درصد از جمعیت مورد مطالعه را تشکیل می‌دادند و میزان مرگ و میر در بیمارستان 5٪ محاسبه شد. تجزیه و تحلیل چند متغیره نشان داد که سن بالاتر، کسر جهشی (EF) کمتر، فشار متوسط ​​شریانی پایین و گلبول های سفید خون بالاتر به عنوان پیش بینی کننده خطر مستقل برای مرگ و میر در بیمارستان بودند و همچنین 875 بیمار به مدت متوسط ​​21.8 ماه پیگیری شدند و رگرسیون چند متغیره کاکس سن بالاتر، میانگین فشار شریانی پایین تر و اوره خون بالاتر را به عنوان پیش بینی کننده مستقل مرگ و میر طولانی مدت نشان داد.

نتایج این مطالعه که در مجله Health Science Reports در سال 2024 به چاپ رسید نشان داد که سن بالاتر و فشار متوسط ​​شریانی پایین تر به طور قابل توجهی با افزایش خطر مرگ و میر در بیمارستان و مرگ و میر طولانی مدت در بیماران STEMI تحت PCI اولیه مرتبط است. این نتایج نشان دهنده ضرورت مراقبت و نظارت دقیق تر در طول مدت بستری برای چنین بیماران پرخطری است.

 

 

 

 

 

 

  • Article_DOI : 10.1002/hsr2.1867
  • نویسندگان : and et al,alireza oraii,shahrokh karbalai saleh
  • گروه خبری : واحد پژوهش ,تازه های علمی
  • کد خبر : 269227
امین محسن زاده
نویسنده:

امین محسن زاده