12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

چشم انداز درمانی داروی Sotatercept: بررسی متاآنالیز از نتایج بالینی

فشار خون شریانی ریوی (PAH) یک بیماری گسترده است که حدود 1٪ از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و شیوع بالاتری در بین افراد مسن دارد. رویکرد مدیریت فشار خون شریانی ریوی دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است که به استراتژی های درمانی گسترده ای نیاز دارد.

Sotatercept ، یک داروی مورد تاییدFDA ، اخیرا به دلیل نقش بالقوه خود در درمان فشار خون شریانی ریوی توجهات را به خود جلب کرده است. با این حال، اطلاعات در مورد ایمنی و اثربخشی آن کم است.

برای بررسی این موضوع مطالعه ای متاآنالیز توسط امیر نصرالهی زاده و همکاران از کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌سازی شده برای ارزیابی تأثیر Sotatercept بر بیماران فشار خون شریانی ریوی انجام شد.

نتایح این مطالعه که در مجله ی Clinical Cardiology در سال 2024 به چاپ رسید نشان داد که بروز عوارض جانبی بین هر دو گروه مشابه بود. نکته مهم این بود که گروه Sotatercept تعداد قابل توجهی از مواردی با افزایش سطح هموگلوبین نشان داد.

با توجه به اینکه حدود 33 درصد از بیماران فشار خون شریانی ریوی کم خونی را تجربه می کنند و کم خونی و پلی سیتمی هر دو می توانند بر پیش آگهی بیماری تأثیر منفی بگذارند.

 

DOI: 10.1002/clc.24173

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده