12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

تأثیر ازدواج فامیلی والدین بر میزان بروز، سن بروز و شدت بیماری عروق کرونر

تاثیر ازدواج فامیلی (CM) بر بیماری های قلبی عروقی، از جمله بیماری های مادرزادی ساختاری قلب، تایید شده است. اگرچه CM می تواند بر ژنتیک با الیگوژنیسیته و همگنی تأثیر بگذارد، رابطه بین CM و بیماری عروق کرونر (CAD) به طور قطعی تأیید نشده است. در همین ارتباط مطالعه ایی توسط حمید خدرلو و همکاران به منظور تعیین ارتباط بین بیماری عروق کرونر و ازدواج فامیلی انجام شد.

در این مطالعه یک بررسی مقطعی-آینده نگر را از ژوئن 2021 تا اوت 2022 انجام شد. بیماران تحت آنژیوگرافی عروق کرونر در مرکز قلب تهران وارد مطالعه شدند. پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک و آنتروپومتریک، سوابق پزشکی، عوامل خطر قلبی عروقی، نتایج آنژیوگرام های قبلی و خویشاوندی والدین طراحی شد. در نهایت، 11986 بیمار با توجه به رابطه بین بیماری عروق کرونر و ازدواج فامیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

9/69 درصد از بیماران وارد شده در این مطالعه مرد بودند. میانگین سنی بیماران 9/58 سال بود. از 11986 بیمار، 9083 نفر (75.8%) مبتلا به بیماری عروق کرونربودند. 1515 نفر (7/12%) از بیماران مبتلا ازدواج فامیلی والدین را داشتند. این مطالعه نشان داد که بروز بیماری عروق کرونردر بیماران مبتلا به ازدواج فامیلی والدین خویشاوند 3.2 درصد بیشتر از بیماران با ازدواج فامیلی غیر والدین خویشاوند است. همچنین، ازدواج فامیلی میانگین سن بروز بیماری عروق کرونر را مستقل از سایر عوامل خطر قلبی عروقی تا 2.4 سال کاهش می‌دهد.

نتایج این مطالعه که در ژورنال BMC Cardiovascular Disorders در سال 2023 به چاپ رسید نشان داد که بروز بیماری عروق کرونردر بیماران مبتلا به ازدواج فامیلی والدین خویشاوند بیشتر از بیماران با ازدواج فامیلی غیر والدین خویشاوند است. ازدواج فامیلی والدین سن شروع بیماری عروق کرونررا در فرزندانشان کاهش می دهد. بنابراین، CM والدین باید یکی از عوامل خطر بیماری عروق کرونردر نظر گرفته شود.

Doi: 10.21203/rs.3.rs-3376400/v1

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده