17 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

امتیاز خطر برای پیش بینی فیبریلاسیون دهلیزی حمله ای پس از سکته مغزی ایسکمیک حاد یا حمله ایسکمیک گذرا: یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز

فیبریلاسیون دهلیزی (AF) شایع ترین آریتمی قلبی و عامل خطر اصلی سکته مغزی ایسکمیک است. بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک حاد (AIS) و AF در معرض خطر بیشتری برای مرگ و میر و سکته مغزی مکرر هستند. با این حال، تشخیص AF در بیماران مبتلا به سکته اخیر می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا 25٪ از اپیزودها، AF حمله ای (PAF) هستند و اغلب کوتاه مدت و بدون علامت میباشند. در حال حاضر، به تمام بیماران مبتلا به سکته مغزی ایسکمیک حاد یا ایسکمیک گذرا (TIA) بدون AF از قبل شناخته شده توصیه می شود که در 24 ساعت اول تحت نظارت الکتروکاردیوگرافی کوتاه مدت (ECG) قرار گیرند و در صورت امکان حداقل به مدت 72 ساعت تحت نظارت مداوم ECG قرار گیرند.

روش های نظارت گسترده و پیچیده می تواند نرخ تشخیص PAF را بهبود بخشد. با این وجود، بهترین استراتژی نظارت PAF هنوز مورد بحث است. تشخیص  PAF برای پیشگیری ثانویه در بیماران مبتلا به سکته های اخیر با علت ناشناخته بسیار مهم است. به همین منظور سینا کاظمیان و هکاران مطالعه ای سیستماتیک و متاآنالیز، جهت بررسی قدرت پیش‌بینی امتیازهای خطر موجود برای تشخیص PAF جدید پس از سکته مغزی ایسکمیک حاد، انجام دادند.

مقالات موجود تا سال 2023 بررسی و یک مدل متاآنالیز، اثرات تصادفی دو متغیره داده‌ها را برای حساسیت، ویژگی و سطح زیر منحنی (AUC) برای هر امتیاز جمع‌آوری شد و برای ارزیابی کیفیت از ابزار QUADAS-2 استفاده شد.

نتایج این مطالعه که در ژورنال International Journal of Cardiology Cardiovascular Risk and Prevention در سال 2024 به چاپ رسید نشان داد که، سن، بزرگی دهلیز چپ و نمره NIHSS به ترتیب شایع ترین عوامل پیش بینی کننده بودند. هفت امتیاز ریسک، متاآنالیز شد که iPAB بالاترین حساسیت (حساسیت: 89.4٪، ویژگی: 74.2٪) و HAVOC دارای بالاترین ویژگی تلفیقی (حساسیت: 46.3٪، ویژگی: 82.0٪) بودند. در مجموع، هفت امتیاز ریسک، قدرت پیش بینی خوبی را نشان دادند که چهار مورد از آنها شامل HAVOC، iPAB، Fujii و MVP از قدرت پیش بینی بالاتری برخوردار بودند.

این بررسی نشان داد که نمرات خطر موجود دقت پیش‌بینی متوسط ​​تا خوب را دارند و می‌توانند به شناسایی بیمارانی کمک کنند که از نظارت طولانی‌مدت قلب پس از AIS بهره‌مند شوند.

doi:10.1016/j.ijcrp.2024.200249

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده

Methodological quality summary of the included studies based on QUADAS-2 criteria Sensitivity and specificity forest plots for risk scores included in the meta-analysis The PRISMA flow diagram