11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

مقایسه اثر آتورواستاتین و روزوواستاتین در پیشگیری از فیبریلاسیون دهلیزی پس از پیوند عروق کرونر

فیبریلاسیون دهلیزی (AF) یک آریتمی فوق بطنی است که با فعالیت نامنظم دهلیزی و متعاقب آن نارسایی مکانیکی دهلیزی مشخص می شود. AF بعد از عمل، یک عارضه مکرر بای پس عروق کرونر (CABG) است. اگرچه شواهدی مبنی بر کاهش AF پس از CABG با استفاده از استاتین ها وجود دارد، اما اطلاعات در مورد مقایسه مستقیم بین آتورواستاتین و روزوواستاتین بسیار کم است که به همین منظور زهرا سمادی فر و همکاران مطالعه ایی را به منظور مقایسه اثر روزوواستاتین و آتورواستاتین در پیشگیری از AF بعد از CABG انجام دادند.

در این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی مقایسه‌ای دوسوکور بود، بیماران کاندید CABG با بیماری ایسکمیک قلبی پایدار یا سندرم‌های کرونری حاد مورد بررسی قرار گرفتند. آتورواستاتین (40 میلی گرم در روز) یا روزوواستاتین (20 میلی گرم در روز) یک هفته قبل از جراحی تجویز شد و نتایج با هم مقایسه شدند.

200 بیمار در دو گروه 100 نفره وارد این مطالعه شدند که از این بین 25 بیمار در هر گروه زن بودند و میانگین سنی در گروه روزوواستاتین 59.3 سال و در گروه آتورواستاتین 60.1 سال بود و فراوانی AF در گروه آتورواستاتین 31 درصد و در گروه روزوواستاتین 27 درصد مشاهده شد. تفاوت معنی داری بین گروه ها از نظر مدت بستری و بستری در بخش مراقبت های ویژه و مرگ و میر درون بیمارستانی وجود نداشت. تجزیه و تحلیل ها فقط در بیماران مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی پایدار نتوانست تفاوت معنی داری را بین گروه های مورد مطالعه در هیچ یک از پیامدهای بررسی شده تشخیص دهد.

نتایج این مطالعه که در Journal of Tehran University Heart Center در سال 2023 به چاپ رسید نشان داد که روزوواستاتین و آتورواستاتین در مورد پیشگیری از AF پس از CABG مشابه هستند، اما مطالعات چند مرکزی در مورد این موضوع مورد نیاز است.

doi: 10.18502/jthc.v18i2.13321

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده