17 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

چشم انداز درمانی Sotatercept: متاآنالیز نتایج بالینی

فشار خون شریانی ریوی (PAH) یک بیماری گسترده است که حدود 1٪ از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و شیوع بالاتری در بین افراد مسن دارد. رویکرد مدیریت فشار خون شریانی ریوی دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است که به استراتژی های درمانی گسترده ای نیاز دارد. Sotatercept، یک داروی مورد تایید FDA، اخیرا به دلیل نقش بالقوه خود در درمان فشار خون شریانی ریوی توجه را به خود جلب کرده است. Sotatercept به عنوان یک پروتئین فیوژن ActRIIA-Fc نوترکیب، به لیگاندهای مختلف کلاس اکتیوین متصل می شود.

خواص ضد التهابی ActRIIA-Fc، همراه با توانایی آن برای مهار بازسازی عروق، ممکن است به اثربخشی بالینی Sotatercept به عنوان درمانی برای فشار خون شریانی ریوی کمک کند. با این حال، اطلاعات در مورد ایمنی و اثربخشی آن کم است.

به همین منظور امیر نصرالله زاده و هکاران مطالعه متاآنالیز از کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌سازی شده موجود را برای ارزیابی تأثیر Sotatercept بر بیماران فشار خون شریانی ریوی انجام دادند. یافته های این مطالعه که در Clinical Cardiology در سال 2024 به چاپ رسید نشان داد، بیمارانی که Sotatercept دریافت کرده‌اند، هم در PVR و هم در کلاس عملکردی WHO بهبودی بیشتری را نشان دادند. علاوه بر این، بروز عوارض جانبی بین گروه دریافت کننده دارو و دارونما مشابه بود. تعداد موارد با افزایش سطح هموگلوبین در گروه Sotatercept به طور قابل توجهی بیشتر بود. با این حال، با توجه به این واقعیت که حدود 33٪ از بیماران مبتلا به فشار خون ریوی از کم خونی رنج می برند و هر دو کم خونی و پلی سیتمی می توانند اثرات نامطلوبی بر پیش آگهی بیماری داشته باشند، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی مزایا و معایب احتمالی استفاده از Sotatercept لازم است. Sotatercept به عنوان یک گزینه درمانی با توجه به اثرات اریتروپوئیتیک آن برای افزایش نتایج کنترل موثر کم خونی و پلی سیتمی برای افراد مبتلا به فشار خون شریانی ریوی مناسب به نظر می رسد.

doi:10.1002/clc.24173

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده