12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیش دیابت و عوارض جانبی عمده قلبی پس از سندرم حاد کرونری

برخلاف دیابت، تأثیر پیش دیابت بر پیامدهای بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونری (ACS) که تحت مداخله عروق کرونر از راه پوست (PCI) قرار گرفتند، چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. به همین منظور امیرحسین بهنوش و همکاران ارتباط بین وضعیت قند خون ناشتا و حوادث نامطلوب قلبی عروقی و عروق مغزی (MACCE) را در بیماران مبتلا به ACS که تحت PCI قرار گرفتند و پیگیری‌های میان ‌مدت تا طولانی‌ مدت پس از استنت‌ گذاری کرونر داشتند، بررسی کردند.

مطالعه کوهورت گذشته نگر مبتنی بر رجیستری شامل بیماران ACS بود که از سال 2015 تا 2021 در مرکز قلب تهران تحت PCI با میانگین پیگیری 378 روز قرار گرفتند. بیماران به دو گروه نرمال گلیسمی، پیش دیابتی و دیابتی تقسیم شدند. پیامدهای اولیه و ثانویه به ترتیب MACCE و اجزای آن بودند.

از 13682 بیمار، 3151 نفر (23%) پیش دیابت و 5834 نفر (42.6%) دیابتی بودند. خطر MACCE برای افراد دیابتی نسبت به نرمال گلیسمی به طور قابل توجهی بالاتر بود اما به طور غیر معناداری برای پیش دیابتی در مقابل نرمال گلیسمی بالاتر بود. خطر مرگ و میر ناشی از همه علل در دیابتی ها در مقابل نرمال گلیسمی به طور قابل توجهی بیشتر بود، اما به طور غیر معناداری برای پیش دیابتی در مقابل نرمال گلیسمی بالا بود.

نتایج این مطالعه که در مجله ی Clinical Cardiology در سال 2024 به چاپ رسید نشان داد که بیماران مبتلا به ACS پیش دیابتی که تحت PCI قرار می گیرند، بر خلاف دیابتی ها، در معرض خطر افزایش MACCE و مرگ و میر با تمامی علل ها نیستند و می توان بیماران پیش دیابتی را مانند خطری مشابه افراد غیر دیابتی در نظر گرفت.

doi.org/10.1002/clc.24262

تهییه و تنظیم : امین محسن زاده

 

 

 

 

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده