12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

میکروبیوم دهان با افزایش فشار خون در میان زنان یائسه مرتبط است

یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که برخی باکتری‌های دهان ممکن است با فشار خون بالا در زنان یائسه مرتبط باشند. این مطالعه بر روی 1215 زن با میانگین سنی 63 سال انجام شد و با استفاده از تحلیل میکروبیوم دهان، 47 گونه باکتری شناسایی شد که به طور قابل توجهی با فشار خون بالا در ارتباط بودند. در نتیجه، باکتری‌های خاص دهان ممکن است با وضعیت پایه فشار خون و خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنان یائسه مرتبط باشند.

تصور می­شود که میکروبیوتای دهان بر تغییرات فشار خون تأثیر دارد، اما داده‌های اپیدمیولوژیک برای این فرضیه محدود هستند.

به منظور بررسی این ادعا، مایکل جی. لامونت[1] و همکاران، در بازه زمانی (1997-2001) بر روی 1215 زن با میانگین سنی 63 سال، مطالعه ­ای انجام دادند که نتایج این مطالعه در Journal of the American Heart Association در سال 2022 چاپ شده است. در این مطالعه، پلاک زیر لثه افراد شرکت کننده جمع‌آوری، فشار خون اندازه‌گیری و تاریخچه پزشکی، شیوه زندگی و فهرست دارویی ثبت شد. سپس با استفاده از توالی یابی آمپلیکون ژن 16sr RNA، ترکیب میکروبیوم پلاک زیر لثه‌ای مشخص شد. افراد با فشار خون پایه به عنوان فشار خون نرمال (80/120؛ تعداد افراد 429)، فشار خون بالا ( 80/120؛ تعداد افراد 306)، یا فشار خون درمان شده (تاریخچه تشخیص پزشکی درمان شده با دارو؛ تعداد افراد 480) در این مطالعه وارد شدند. توالی یابی 16sr RNA، 47 گونه باکتری را شناسایی کرد که به طور قابل توجهی با وضعیت فشار خون پایه ارتباط داشتند. به علاوه، تجزیه و تحلیل داده ­ها نشان داد که 15 گونه باکتری به طور قابل توجهی با فشار خون بالا در ارتباط هستند.

با توجه به نتایج این مطالعه، باکتری‌های خاص دهان با وضعیت پایه فشار خون و خطر ابتلا به فشار خون بالا در زنان یائسه مرتبط هستند.

 

doi/10.1161/JAHA.121.021930

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده


 

[1] Michael J. LaMonte, Department of Epidemiology and Environmental Health, , University at Buffalo‐SUNY, , Buffalo, , NY

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *