12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

مصرف تریاک و نتایج دراز مدت جراحی پیوند عروق کرونر (CABG) در بیماران بدون عوامل خطر

در مورد اهمیت مصرف تریاک به عنوان یک عامل خطر بیماری عروق کرونر (CAD) هنوز سوال های متعددی وجود دارد. به همین منظور علی شیخی و همکاران مطالعه ای را با هدف بررسی ارتباط بین مصرف تریاک و پیامدهای طولانی مدت پیوند عروق کرونر (CABG) در بیماران بدون عوامل خطر بیماری عروق کرونر مانند فشار خون بالا، دیابت، دیس لیپیدمی و سیگار کشیدن (SMuRF) انجام دادند.

در این مطالعه مبتنی بر رجیستری، 23688 بیمار مبتلا به بیماری عروق کرونر را که بین ژانویه 2006 تا دسامبر 2016 تحت پیوند عروق کرونر قرار گرفتند، وارد شدند. نتایج در دو گروه با و بدون SMuRF مقایسه شدند. پیامدهای اصلی مرگ و میر مرتبط با تمام علل، حوادث عروقی مغزی کشنده و غیرکشنده (MACCE) بود.

در طی فالوآپ به طور متوسط 6 سال فالوآپ انجام شد که، مصرف تریاک با افزایش خطر مرگ و میر در بیماران با و بدون SMuRF همراه بود. هیچ ارتباطی بین مصرف تریاک و MACCE کشنده و غیر کشنده در بیماران بدون SMuRF وجود نداشت. سن کمتر با مصرف تریاک در پیوند عروق کرونر در هر دو گروه مرتبط بود.

نتایج این مطالعه که در ژورنال Frontiers in Surgery در سال 2023 به چاپ رسید نشان داد که مصرف‌کنندگان تریاک نه تنها در سنین پایین‌تر تحت پیوند عروق کرونر قرار می‌گیرند، بلکه بدون توجه به وجود عوامل خطر بیماری عروق کرونر ، احتمال مرگ و میر بالاتری نیز دارند.

DOI: 10.3389/fsurg.2023.1047807

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده