11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

عوامل موثر بر فیبریلاسیون دیررس دهلیزی و ارتباط آن با نتایج بای پس عروق کرونر

در حالی که پیش بینی ها و پیامدهای فیبریلاسیون دهلیزی پس از عمل (POAF) به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند، شواهدی در مورد AF دیررس/عودکننده پس از ترخیص وجود ندارد. به همین منظور مانا جامعی و همکاران در مطالعه ای عوامل مؤثر بر AF دیررس/عودکننده و ارتباط آن با پیامدهای پیوند عروق کرونر (CABG) را در یک محیط واقعی ارزیابی کردند.

در این مطالعه از سال 2012 تا 2016، 5175 بیمار وارد ارزیابی شدند. عوامل مستقل مرتبط با AF دیررس یا مکرر شناسایی شدند. پیامدهای مورد بررسی در مطالعه، شامل مرگ و میر به هر علت، حوادث نامطلوب قلبی عروقی مغزی (MACCE)، سندرم حاد کرونری، حوادث عروق مغزی، و نارسایی قلبی بود.

در طی یک پیگیری متوسط 60 ماهه ، 85 بیمار (1.64%) دچار AF دیررس/عودکننده شدند. عوامل زیر عوامل مستقل مرتبط با AF دیررس/عودکننده بودند: سن، کسر جهشی (EF) ، طول مدت بستری.

AF دیررس/عودکننده به طور قابل توجهی با مرگ و میر با همه علل و MACCE در سطوح تعدیل نشده یا تعدیل شده مرتبط نبود.

نتایج این مطالعه که در مجله ی The Annals of Thoracic Surgery در سال 2024 به چاپ رسید نشان داد که بیماران با سن بالا، EF پایین تر و POAF بیشتر احتمال دارد که AF دیررس یا عود کننده داشته باشند. همینطور AF دیررس/عودکننده به طور مستقل با پیامدهای بدتر میان مدت پس از CABG مرتبط نبود.

10.1016/j.athoracsur.2024.02.007

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده