12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

عفونت هلیکوباکتر پیلوری بر نمایه لیپیدی و دیابتی در بیماران پیش دیابتی موثر است

هلیکوباکتر پیلوری یکی از شایع‌ترین عفونت‌های باکتریایی انسان است که باعث بیماری‌های گوارشی مختلف از جمله گاستریت ساده، زخم معده و سرطان معده می‌شود. در یک مطالعه بر روی بیماران پیش دیابتی، بیماران مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری با سطح HbA1c بالاتری مواجه بودند و افزایش سطح LDL و کاهش HDL در گروه آلوده به هلیکوباکتر پیلوری نسبت به گروه غیر آلوده مشاهده شد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که هلیکوباکتر پیلوری ممکن است در ظهور و توسعه دیابت نقش داشته باشد و افزایش سطح LDL می‌تواند به ایجاد دیس‌لیپیدمی کمک کند.

هلیکوباکتر پیلوری [1] یکی از شایع‌ترین عفونت‌های باکتریایی انسان است و عفونت با هلیکوباکتر پیلوری باعث بیماری‌های مختلف گوارشی از جمله گاستریت ساده، زخم معده و سرطان معده می‌شود. علاوه بر این، در سطح جهانی، دیابت نوع 2 (T2DM) در حال افزایش بوده و یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی است.

یک بررسی مقطعی - مشاهده‌ای بر روی بیماران پیش دیابتی با HbA1c 5.7-6.4% از اکتبر 2021 تا آگوست 2022 در یک مرکز مراقبت عالی در دهلی شرقی انجام شد. این مطالعه شامل 120 بیمار بود که بسته به مثبت بودن یافته ­های آزمایشگاهی هلیکوباکتر پیلوری(گروه A) یا منفی (گروه B) به دو گروه تقسیم شدند. از 120 بیمار 55 نفر از نظر کلونیزاسیون هلیکوباکتر پیلوری مثبت بودند. در مقایسه با گروه غیر آلوده، سطح HbA1c بیماران مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری  به طور قابل توجهی سریعتر افزایش یافت. علاوه بر این، گروه A افزایش آماری معنی‌داری در LDL و کاهش HDL نسبت به گروه B نشان داد.

نتایج این مطالعه که توسط N. Anuradha[2] و همکاران انجام شده بود و در مجله International Journal of Academic Medicine and Pharmacy در سال 2023 به چاپ رسیده است نشان می ­دهد که هلیکوباکتر پیلوری ممکن است در ظهور و توسعه دیابت بسیار مهم باشد و افزایش سطح LDL به طور بالقوه می ­تواند به ایجاد دیس ­لیپیدمی کمک کند.

10.47009/jamp.2023.5.1.79

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده



[1]Helicobacter pylori

[2] Associate Professor, Department of General Medicine, Sree Balaji medical college and hospital, Chennai, Tamil Nadu, India

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *