12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

در کودکان مبتلا به پرفشاری خون تایید شده به صورت سرپایی خطر آسیب اندام هدف وجود دارد

آسیب اندام هدف (TOD) در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا شایع است و با حوادث قلبی - عروقی آشکار همراه است. در مطالعه‌ای بر روی کودکان و نوجوانان مبتلا به فشار خون بالا، خطر TOD بررسی شد. نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به فشار خون بالای تایید شده سرپایی خطر افزایش LVH و افزایش شاخص توده بطن چپ داشتند. همچنین، سرعت نبض بالا و ضخامت انتیما مدیا کاروتید بالا در این گروه افزایش معنی‌داری نشان دادند.

آسیب اندام هدف (TOD[1]) مانند هیپرتروفی بطن چپ (LVH[2])، سرعت امواج پالس غیرطبیعی و ضخامت انتیما مدیا کاروتید بالا در بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا شایع است و با حوادث قلبی - عروقی آشکار همراه است. خطر TOD در میان کودکان و نوجوانان مبتلا به فشار خون بالا که با پایش فشار خون سرپایی [3] تأیید شده است، به خوبی درک نشده است.

در مطالع ه­ای فرابررسی و سیستماتیک Jason Chung[4] و همکاران، خطرات TOD را در میان کودکان و نوجوانان مبتلا به فشار خون بالای تایید شده سرپایی با افراد دارای فشار خون طبیعی مقایسه کردند که نتایج این بررسی در سال 2023 در مجله Hypertension به چاپ رسیده است.

در این مطاله اگر بیماران تحت نظارت 24 ساعته فشار خون سرپایی قرار می‌گرفتند و ≥1 TOD گزارش می‌شد، وارد مطالعه می­ شدند. پیامد اولیه خطر TOD، از جمله LVH، شاخص توده بطن چپ، افزایش سرعت نبض و ضخامت انتیما مدیا کاروتید در میان کودکان مبتلا به فشار خون بالا سرپایی در مقایسه با کودکان با فشار خون نرمال بود.

از 12252 فرد، 3609 نفر وارد مطالعه شدند و نتایج بررسی این افراد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتد. کودکان مبتلا به پرفشاری خون سرپایی خطر افزایش LVH و افزایش شاخص توده بطن چپ داشتند. سرعت نبض بالا و ضخامت انتیما مدیا کاروتید بالا در مقایسه با کودکان با فشار خون طبیعی افزایش معنی داری از خود نشان داد.

10.1161/HYPERTENSIONAHA.122.20190

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده



[1] Target Organ Damage

[2] Left Ventricular Hypertrophy

[3] Ambulatory Hypertension

[4] University of Toronto, Temerity Faculty of Medicine, Ontario, Canada (J.C.)

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *