12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

تفاوت های جنسی در ارتباط بین میکروبیوم روده و فشار خون بر اساس پایش فشار خون سرپایی

تفاوت های جنسی در پاتوژنز فشار خون بالا وجود دارد، در حالی که اختلال در میکروبیوتای روده (GM) یک عامل خطر جدید فشار خون بالا است، مطالعاتی که با استفاده از توالی متاژنومیکس و پایش 24 ساعته فشار خون (BP) سرپایی برای تفاوت های جنسی بالقوه در ارتباط بین GM و BP انجام می شود، وجود ندارد.

به این منظور Kui Kai LAU و همکاران 241 چینی هنگ‌کنگی بدون علامت (113 مرد، 128 زن، میانگین سنی 6±54) را که از داروهای ضد فشار خون استفاده نمی‌کردند، انتخاب کردند و ترکیب GM آنها را با استفاده از توالی متاژنومیکس مورد مطالعه قرار دادند و فشارخون سرپایی 24 ساعته ثبت شد. اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه GM (SCFAs) در مدفوع و پلاسما توسط GC-MS اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل آماری تحت مدل‌های متغیر شامل سن، جنس، BMI، مصرف سیگار، مصرف نمک، کبد چرب و وضعیت یائسگی انجام شد.

بر اساس فشار خون 24 ساعته، 36% (87 نفر از 241 بیمار) از جمعیت مورد مطالعه دارای فشار خون بودند. مردان میانگین فشار خون بالاتری نسبت به زنان داشتند. تنوع β-GM در افراد مبتلا به فشار خون بالا در مقابل افراد دارای فشار خون نرمال، که در زنان بیشتر بود، به طور قابل توجهی متفاوت بود. غنی سازی قابل توجهی از Ruminococcus gnavus در گروه فشار خون بالا مشاهده شد در حالی کهOscillibacter  و Gemmiger در گروه با فشار خون نرمال غنی بودند. این تفاوت‌ها در زنان معنی‌دار باقی ماند و گونه‌های متفاوتی در مردان یافت نشد. علاوه بر این،  Dorea formicigenerans ارتباط منفی با فشار خون داشت در حالی که bolteae Clostridium  و Bacteroides ovatus با فشار خون بالا در زنان ارتباط مثبت داشت. آنالیزهای یادگیری ماشین نشان داد که ویژگی‌های میکروبی بیشتر از مردان، فشار خون بالا را در زنان پیش‌بینی می‌کنند، و افزودن ویژگی‌های میکروبی به ویژگی‌های بالینی (سن، BMI  ) دقت پیش‌بینی مدل را از 0.69 به 0.84 در زنان بهبود می بخشد. کل SCFA های پلاسما و اسید پروپیونیک پیش بینی کننده مستقل فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در زنان بودند. تنوع β-GM نیز به طور قابل توجهی با کل SCFA ها و سطوح اسید پروپیونیک مرتبط بود.

نتایج این مطالعه که در مجله Hypertension در سال 2022 به چاپ رسید نشان میدهد که اختلال در تنظیم GM  با فشار خون بالا در زنان مرتبط است، که ممکن است از طریق SCFAsهای در گردش پلاسما ایجاد شود.

doi:10.1161/hyp.79.suppl_1.P056

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده