12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

بینش جدید در مورد مدولاسیون طولانی مدت وابسته به RNA های غیر کدکننده نارسایی قلبی و هیپرتروفی قلبی: از عملکرد مولکولی تا تشخیص و درمان

نارسایی قلبی (HF) یک موضوع بهداشت عمومی است که هزینه های زیادی را بر سیستم های مراقبت های بهداشتی تحمیل می کند. علیرغم پیشرفت های قابل توجه در درمان ها و پیشگیری از نارسایی قلبی، این بیماری همچنان یکی از علل اصلی عوارض و مرگ و میر در سراسر جهان است. بیومارکرهای تشخیصی یا پیش آگهی بالینی فعلی و همچنین استراتژی های درمانی دارای محدودیت هایی هستند. عوامل ژنتیکی و اپی ژنتیکی برای پاتوژنز نارسایی قلبی شناسایی شده‌اند. بنابراین، آنها ممکن است رویکردهای جدید تشخیصی و درمانی امیدوارکننده ای برای نارسایی قلبی ارائه دهند.

RNA های طولانی غیر کد کننده (lncRNAs) متعلق به گروهی از RNA ها هستند که توسط RNA پلیمراز II تولید می شوند. این مولکول ها نقش مهمی در عملکرد فرآیندهای مختلف بیولوژیکی سلولی مانند رونویسی و تنظیم بیان ژن ایفا می کنند. LncRNA ها می توانند با هدف قرار دادن مولکول های بیولوژیکی یا مکانیسم های مختلف سلولی بر مسیرهای سیگنال دهی مختلف تأثیر بگذارند. تغییر در بیان آنها در انواع مختلف بیماری های قلبی عروقی از جمله نارسایی قلبی گزارش شده است و از این نظریه حمایت می کند که آنها در توسعه و پیشرفت بیماری های قلبی مهم هستند. بنابراین، این مولکول ها را می توان به عنوان بیومارکرهای تشخیصی، پیش آگهی و درمانی در نارسایی قلبی معرفی کرد.

تحقیقات روی lncRNA ها و نارسایی قلبی احتمالاً موضوع جدیدی در سال های آینده خواهد بود. با این حال، باید توجه داشت که چندین محدودیت ممکن است پیشرفت موفقیت آمیز استفاده از lncRNA ها را در محیط بالینی آهسته کند. بر اساس مطالعات ملیحه رضایی و همکاران که در ژورنال Current Medicinal Chemistry در سال 2024 به چاپ رسید، می توان نتیجه گرفت که lncRNA ها ممکن است نشانگرهای امیدوارکننده ای با پتانسیل بالا برای تشخیص، پیش آگهی و حتی توسعه درمان نارسایی قلبی در آینده نزدیک باشند. بدون شک درک بهتر نقش شبکه های ارتباطی lncRNA و دانش در مورد رابطه آنها می تواند استراتژی های قوی تری برای درمان مبتنی بر lncRNA در نارسایی قلبی ارائه دهد.

DOI:10.2174/0929867330666230306143351

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده