12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

بررسی ارتباط بین بیماری عروق کرونر و بیماری کبد چرب غیر الکلی: آیا همبستگی وجود دارد؟

بیماری عروق کرونر (CAD) و بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) دو بیماری شایع در سراسر جهان هستند که زهرا ممیز صنعت و همکاران مطالعه ایی را با هدف ارزیابی شیوع بیماری کبد چرب غیر الکلی در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر و ارتباط بالقوه بین بیماری کبد چرب غیر الکلی و بیماری عروق کرونر انجام دادند.

این مطالعه مورد-شاهدی بین دی ماه 1396 تا دی ماه 1397 در بیمارستان ضیائیان تهران انجام شد. همه بیماران بین 35 سال که در فاصله ی  5 ساله که برای تصویربرداری پرفیوژن میوکارد ارجاع شده بودند برای مطالعه انتخاب شدند. در مجموع، 180 شرکت‌کننده به گروه‌های بیماری عروق کرونر مثبت و بیماری عروق کرونر منفی تقسیم شدند. بیماری عروق کرونر به عنوان تنگی بیش از 50 ٪ در حداقل 1 شریان کرونر تعریف شد. سپس تمامی بیماران تحت سونوگرافی شکم و آزمون های آزمایشگاهی برای ارزیابی بیماری کبد چرب غیر الکلی قرار گرفتند. بیماران با سابقه بیماری های کبدی، مصرف الکل و استئاتوز ناشی از دارو از مطالعه خارج شدند.

جامعه مورد مطالعه شامل 122 زن (8/67%) و 58 مرد (2/32%) با میانگین سنی 31/49 سال بود. بیماری کبد چرب غیر الکلی در 115 بیمار شناسایی شد. شیوع بیماری کبد چرب غیر الکلی در گروه بیماری عروق کرونر مثبت 78.9٪ بود که بر اساس این یافته ها بیماری کبد چرب غیر الکلی به عنوان یک عامل خطر مستقل برای بیماری عروق کرونر تعیین شد.

نتایج این مطالعه که در ژورنال Journal of Tehran University Heart Center در سال 2023 به چاپ رسید نشان داد که شیوع بیماری کبد چرب غیر الکلی در گروه بیماری عروق کرونر مثبت بالا بوده و بروز استئاتوز در جمعیت عمومی رو به افزایش است. از این رو، با توجه به شیوع بالای چاقی شکمی، همه بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی باید از نظر بیماری عروق کرونر بررسی شوند.

doi: 10.18502/jthc.v18i1.12576

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده