12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

ارتباط بین میکروبیوم روده و متابولیت های آن ها با تغییر فشار خون انسان

تغییرات فشار خون (BP) یک عامل خطر مستقل برای حوادث قلبی عروقی است. شواهد اخیر از نقش میکروبیوتای روده در تنظیم BP حمایت می کند. با این حال، اینکه آیا میکروبیوم روده با تغییرات BP مرتبط است یا خیر، هنوز مشخص نشده است. به همین منظور Evany Dinakis و همکاران مطالعه ایی با هدف بررسی تأثیر متقابل بین میکروبیوم روده و متابولیت‌های آن ها در رابطه با تغییرپذیری BP انجام دادند.

پایش سرپایی BP  در 69 شرکت‌ کننده از استرالیا؛ با میانگین سنی 59.8 سال، شاخص تقریبی توده بدنی 25.2 کیلوگرم بر متر مربع انجام شد. این داده ها برای تعیین تغییرات فشار خون در هنگام خواب، افزایش فشار خون صبحگاهی (MBPS)  و تغییرپذیری BP به عنوان SD استفاده شد. میکروبیوم روده با تعیین توالی 16SrRNA و سطوح متابولیت توسط کروماتوگرافی گازی تعیین شد.

گونه‌های خاص مرتبط با تغییرپذیری BP  سیستولیک در هنگام خواب و MBPS  شناسایی شد. گونه های Alistipesfinegoldii  و Lactobacillus فقط در شرکت‌کنندگان در محدوده نرمال BP، هنگام خواب و MBPS  وجود داشت، در حالی کهPrevotella spp  و Clostridium spp، در تغییرات شدید و بالاترBP، هنگام خواب   و MBPS  وجود داشتند و همچنین ارتباط منفی بین MBPS و تنوع α میکروبی مشاهده شد.

 .همچنین با سطوح پلاسمایی متابولیت های میکروبی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه به ویژه استات، ارتباط منفی داشت MBPS 

نتایج این مطالعه که در ژورنال Hypertension در سال 2022 به چاپ رسید نشان داد که تنوع میکروبیوم روده، سطوح متابولیت‌های میکروبی و باکتری‌های Alistipesfinegoldii و Lactobacillus با تغییرپذیری پایین‌تر BP  ، Clostridium و Prevotella با تغییرات بیشتر BP  مرتبط بودند. بنابراین، یافته‌های این بررسی نشان می‌دهد که میکروبیوم و متابولیت‌های روده ممکن است در تغییرپذیری BP نقش داشته باشند.

doi/10.1161/HYPERTENSIONAHA.122.19350

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده