12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

ارتباط بین دریافت غذایی نیترات و نیتریت با آنژین و شاخص آتروژنیک در بزرگسالان

مطالعات متعددی نشان داده است که مصرف نیترات و نیتریت ممکن است با بیماری های قلبی عروقی مرتبط باشد. به همین منظور عطیه میرزابابایی و همکاران مطالعه ای به منظور بررسی ارتباط بین دریافت نیترات و نیتریت در رژیم غذایی با احتمال آنژین صدری و شاخص آتروژنیک در بزرگسالان انجام دادند. این مطالعه 1182 بزرگسال بالای 20 سال را در مطالعه کوهورت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تهران (TUMS) با تمرکز بر دریافت‌های رژیم غذایی، آنژین و شاخص‌های آتروژنیک، با استفاده از پرسشنامه غذایی (FFQ) و پرسشنامه آنژین رز (RAQ) مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

این مطالعه رابطه معکوس معنی داری را بین دریافت نیترات و احتمال آنژین درجه 2 نشان داد. بزرگسالان با بالاترین میزان مصرف نیترات، 29 درصد شانس کمتری برای آنژین درجه 1 و 46 درصد احتمال کمتری برای آنژین احتمالی داشتند. پایبندی به نیترات باعث کاهش CRI، شاخص آتروژنیک پلاسما و TyG در شرکت‌کنندگان شد، اما ارتباط معنی‌داری با سایر عوامل یافت نشد.

نتایج این مطالعه که در ژورنال Current Problems in Cardiology در سال 2023 به چاپ رسید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نیترات و نیتریت می‌تواند خطر آنژین را تغییر دهد و ارتباط معکوس بین دریافت نیترات رژیم غذایی و شاخص‌های مختلف آتروژنیک وجود دارد.

Doi: 10.1016/j.cpcardiol.2023.102206

تهییه و تنظیم: امین محسن زاده

 

 

 

 

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده