12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

ارتباط بین اختلالات فشار خون بارداری و زوال عقل

مطالعات نشان می‌دهند که زنان با سابقه اختلالات فشار خون بارداری دارای خطر 2 تا 4 برابری بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند. مطالعات جدید نیز نشان می‌دهند که این زنان دارای خطر بیشتری برای زوال عقل در آینده نیز هستند. در یک مطالعه که در مجله Hypertension در سال ۲۰۲۳ منتشر شده، خطر زوال عقل در زنان با سابقه اختلالات فشار خون بارداری بیشتر از سایر زنان بود. این مطالعه بر اساس تجزیه و تحلیل ۵ مطالعه کوهورت با مجموع ۱۸۳۷۸۴ زن با سابقه اختلالات فشار خون بارداری و ۲۳۰۹۷۰۵ زن بدون سابقه اختلالات فشار خون بارداری انجام شده است.

مطالعات فرابررسی افزایش 2 تا 4 برابری خطر ابتلا به بیماری­ های قلبی - عروقی را در میان زنان با سابقه اختلالات فشار خون بارداری (HDP[1]) نشان می­ دهند. با توجه به این اختلالات، این احتمال وجود دارد که ارتباطی میان اختلالات فشار خون بارداری و زوال عقل (دمانس) در مادران باردار در آینده وجود داشته باشد.

برای بررسی این موضوع مطالعات مشاهده‌ای در مورد رابطه بین HDP و زوال عقل مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اولیه، 5 مطالعه کوهورت با مجموع 183784 زن با سابقه اختلالات فشار خون بارداری و 2309705 زن بدون سابقه اختلالات فشار خون بارداری وارد مطالعه شدند. تجزیه و تحلیل ­ها خطر ابتلا به زوال عقل در آینده را در بین زنان دارای هر نوع HDP در مقایسه با زنانی که هیچ نوع سابقه اختلالات فشار خون بارداری نداشتند نسبت بیشتری نشان داد. در بررسی ارتباط بین HDP و زیرگروه ­های زوال عقل، زنان دارای هر نوع HDP در مقایسه با بدون آن، بیش از 3 برابر بیشتر در معرض خطر زوال عقل در آینده بودند.

این یافته­ ها که توسط Karen [2] و همکاران انجام شده است در شماره 2 مجله Hypertension در سال 2023 به چاپ رسید است.

 

https://doi.org/10.1161/HYPERTENSIONAHA.122.19399

 تهییه و تنظیم : امین محسن زاده

 



[1] Hypertensive Disorders of Pregnancy

[2] Karen C. Schliep, PhD, MSPH, Department of Family and Preventive Medicine, University of Utah‚ 375 Chipeta Way, Ste A, Salt Lake City, Utah 84108

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *