12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

کاهش فشار خون در پیشگیری از زوال عقل موثر است

این بررسی به ارتباط بین کاهش فشار خون با داروهای کاهنده فشار خون و زوال عقل پرداخته است. بر اساس نتایج این تحقیق، کاهش خطر زوال عقل با درمان کاهنده فشار خون نسبت مستقیم دارد. برای این تحقیق، تعداد 28008 نفر شرکت کردند و در طولانی مدت پیگیری شدند. در نهایت، نویسندگان مقاله بیان کرده‌اند که بالاترین درجه از شواهد نشان داده است که درمان کاهنده فشار خون در طولانی مدت خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

مطالعات مشاهده‌ای، ارتباط قوی بین افزایش فشار خون (BP)، به‌ ویژه در میانسالان و افزایش خطرات زوال عقل و زوال شناختی را نشان داده‌اند که این شواهد از مکانیسم‌های ارتباط بین قلب - عروق و عملکرد مغز حمایت می‌کند.

Ruth Peters[1] و همکاران در یک مطالعه فرابررسی تک مرحله‌ای با استفاده از داده‌های کنسرسیومی از کارآزمایی‌ های تصادفی‌ سازی شده دوسوکور با دارونما و کاهش فشار خون با داروهای کاهنده فشار خون انجام دادند که در آن عارضه زوال عقل ارزیابی شد. در این مطالعه تعداد 28008 نفر شرکت کردند که به طور کلی، 9171 شرکت‌ کننده در گروه داروهای کاهنده فشار خون و 8744 شرکت‌ کننده در گروه دارونما با حداقل 2 سال پیگیری وجود داشت. در این مطالعه 65.4% از شرکت­ گنندگان گروه‌های گیرنده دارو (کاهنده فشار خون) و 62.7% دارونما، فشار خون بالا داشتند. با استفاده از آزمون MMSE، زوال عقل به ترتیب در 403 نفر (2.9%) و 458 (3.3%) از افراد گروه گیرنده دارو و دارونما مطرح شد. تجزیه و تحلیل داده ­ها تأیید کردند که کاهش خطر زوال عقل با درمان کاهنده فشار خون نسبت مستقیم دارد.

نویسندگان این مقاله که در شماره 48 از مجله قلب اروپا به چاپ رسیده است، بالاترین درجه از شواهد را به نفع درمان کاهنده فشار خون ارائه می­ دهند که نشان می­ دهد درمان کاهنده فشار خون در طولانی مدت خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می­دهد.

 

https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehac584

تهییه م تنظیم: امین محسن زاده



[1] Neuroscience Research Australia, Barker Street, Randwick, Sydney, New South Wales 2031, Australia

 

امین محسن زاده
تهیه کننده:

امین محسن زاده

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *