08 مهر 1403
logo

مرکز تحقیقات قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

بانک های اطلاعاتی
یکی از دست آوردهای مهم این مرکز طراحی بانکهای اطلاعاتی مرتبط با بیماری های قلبی عروقی است که به واسطه ی راه اندازی سیستم جمع آوری اطلاعات بیماران در بخش های مختلف بستری و سرپایی بیمارستان مرکز قلب تهران تحقق یافته و حاصل آن وجود بانک های اطلاعاتی به شرح زیر می باشد: 
 
1- بانک اطلاعاتی سندرم حاد کرونر:
در مرداد ماه سال 1382، بانک اطلاعاتی سندرم کرونر حاد در مرکز قلب تهران تأسیس شد. از آن زمان ، بیش از 95000 بیمار در این بانک اطلاعاتی ثبت شده اند ، که شامل متغیرهای طبقه بندی شده مانند مشخصات جمعیتی ، علائم بالینی، تاریخچه پزشکی گذشته، داده های پاراکلینیکی و اطلاعات جامع در مورد روش های درمانی و مرگ و میر است.
 
2- بانک اطلاعاتی آنژیوگرافی:
در دی ماه سال 1383، بانک اطلاعاتی آنژیوگرافی عروق کرونر در مرکز قلب تهران تأسیس شد. از آن زمان، حدود 153066 بیمار در این بانک اطلاعاتی ثبت شده اند، که شامل متغیرهای طبقه بندی شده مانند مشخصات جمعیتی، علائم بالینی، تاریخچه پزشکی گذشته، داده های پاراکلینیکی و اطلاعات جامع در مورد روش های آنژیوگرافی و نتایج آنها است.
 
3- بانک اطلاعاتی جراحی قلب باز:
بانک اطلاعاتی جراحی قلب که در سال 1381 تأسیس شده است که حاوی اطلاعاتی در مورد 65098 مورد جراحی قلب در بزرگسالان تا اسفند 1398 است. اطلاعات مربوط به عمل بای پس عروق کرونر و جراحی های دریچه ای شامل مشخصات دموگرافیک بیمار، عوامل خطر بیماری قلبی عروقی، اطلاعات حین عمل، مرگ و میر داخل بیمارستان و طول مدت اقامت بیمار در بیمارستان می باشد.
 
4- بانک اطلاعاتی  پی گیری طولانی مدت بیماران بای پس عروق کرونر:
در کنار بانک اطلاعات جراحی قلب باز، پیگیری های مبتنی بر پروتکل برای بیماران جراحی قلب در 4، 6 و 12 ماه بعد از عمل و سپس سالیانه، از فروردین ماه سال 1386 انجام می شود. بیمارانی که در فاصله سال های 1386 تا 1395 تحت عمل قرار گرفته اند در درمانگاهی تحت عنوان درمانگاه کنترل ریسک فاکتورهای قلبی پیگیری می شوند. پی گیری ها از طریق مراجعه مستقیم به مطب و تماس های تلفنی صورت می گیرد. داده های جمع آوری شده در بانک اطلاعاتی مربوطه ذخیره می شود که 330 متغیر طبقه بندی شده را در بر می گیرد و شامل: مشخصات جمعیتی، علائم، عوامل خطر بیماری عروق کرونر و وضعیت کنترل آنها، یافته های جدید در نوار قلب، یافته های آزمایشگاهی روتین، نتایج اکوکاردیوگرافی، نتایج تست ورزش، روش های تشخیصی تهاجمی و وقایع قلبی مهم از جمله سندرم حاد عروق کرونر، مرگ و میر، بستری و نیاز به مداخلات درمانی مجدد، و ... است. این بانک در حال حاضر حاوی اطلاعات 127265 مورد پی گیری برای  28945 بیمار است. 
 
5- بانک اطلاعاتی آنژیوپلاستی:
بانک اطلاعاتی آنژیوپلاستی شامل داده های کلینیکی، درمانی و پی گیری می باشد که  تا اسفند ماه سال  1398 در مجموع 48655 بیمار ثبت شده اند. کلیه بیماران که تحت آنژیوپلاستی قرار گرفته اند در فواصل  1، 6 و 12 ماه پس از ترخیص پی گیری می شوند. این بانک حاوی اطلاعات ارزشمندی است که می تواند برای ایجاد مدل های جدید پیش بینی پیش آگهی یک ساله و بهبود پروتکل های مرتبط با نحوه ی انتخاب بیمار برای آنژیوپلاستی مفید باشد. تعداد 5782 بیمار از این بانک که در سه سال متوالی 1386 تا 1388 آنژیوپلاستی شده اند و برای مدت 6 سال (72 ماه) پیگیری شدند.
 
6- بانک اطلاعاتی آنژیوپلاستی اورژانسی (Primary):
مداخله اولیه کرونر به صورت آنژیوپلاستی اورژانسی روش درمانی استاندارد برای سکته حاد قلبی با صعود قطعه ی (STEMI) ST  محسوب میشود. آنژیوپلاستی اورژانسی از سال 1383 در مرکز قلب تهران انجام شده است. در فروردین ماه سال 1394، مرکز قلب تهران به پروژه خدمات آنژیوپلاستی اورژانسی موسوم به طرح  7/24 پیوست. در ابتدا، این پروژه برای چند ماه به عنوان یک طرح آزمایشی و متعاقباً در شهریور ماه سال 1394 به عنوان یک استراتژی درمانی برای STEMI انجام شد. تا خرداد ماه سال 1399، در مجموع 4821 بیمار به طور متوالی در بانک خدمات 7/24 مرکز قلب تهران ثبت شده اند.
 
7- سایر بانک های اطلاعاتی این پژوهشکده عبارتند از:
  • بانک اطلاعاتی بازتوانی قلبی شامل بیش از 10000 بیمار
  • بانک اطلاعاتی احیای قلبی - ریوی شامل بیش از 5300 بیمار
  • بانک اطلاعاتی پی گیری بیمارانی که تحت عمل تعویض دریچه ی قلب قرار گرفته اند 
  • بانک اطلاعاتی  سی تی آنژیوگرافی